Článek
Budeme se bavit o podnikateli. Bude to takový hypotetický podnikatel, ale má základ v reálném člověku, kterého dobře znám a který se koupil Teslu pro své ježdění. No a abych hned na začátku vyloučil všechny pochybnosti, tak se nejedná o někoho, kdo si jezdí po Praze a jede tam maximálně na Karlštejn na golf. Jedná se opravdu o toho typického českého podnikatele, který má malou firmu a zákazníky objíždí sám, než tam pošle svoje zaměstnance na realizaci zakázky. A ti zákazníci nejsou firmy, ale normální lidé a rodiny po celé ČR. Zkusme se podívat, jak pro něj vychází provoz auta.
Základní předpoklady:
- nájezd cca 60 000 km ročně,
- cesty jsou náhodné, plánované pár dní dopředu, může nabíjet doma,
- auto musí mít trochu úroveň, takže se posunujeme mezi české klasiky typu Octavia,
- na nákup EV už nejsou žádné dotace, ale naopak Škoda dá slevu 10 % u dealera oproti ceníku.
Kdo jsou hlavní rivalové?
Zkusíme si vybrat dvě auta, Škodu Octavia v dieselu (aby byla úsporná) a novou Teslu Model Y Juniper. Znalci teď do mě budou šít, že nadržuju Škodě, protože Tesla je mnohem větší auto na úrovni Kodiaqu. Ale svět není spravedlivý a nový Kodiaq je podle mě škaredej jak noc.
Škoda Octavia
- kupujeme kombi, ať má pořádný kufr,
- výbava Top Selection, ať to není holobyt, přece jen tam tráví dost času,
- samozřejmě v automatu, fofr klacek už moc není v módě,
- nějaké příplatky za pakety, samozřejmě tažné
- záruka 5 let/200 000 km
- předplacený servis na 5 let/60 000 km (22 000 Kč) - vystačí na rok
Takže všechno dohromady jsme na 1 122 600 Kč. Cena dost vysoká, ale pořád se jedná o podnikatele a auto si dá do nákladů. Navíc v autě tráví dost času, tak nechce jezdit v něčem špatným. Odkaz na konfiguraci je na webových stránkách Škody Auto. Prodejce nám, ale dal slevu 10 %, takže jsme na 1 0 10 000 Kč zhruba. To už vypadá líp.
Tesla Model Y Juniper
- tady to bude nuda z hlediska konfigurace, vybíráme zase červenou barvu,
- kupujeme Long Range s pohonem zadních kol a dojezdem WLTP 622 km,
- spolu s tažným na 1,6 tuny a přenosnou nabíječkou
Tesla nám vyšla na 1 332 400 Kč. Žádnou slevičku nečekejme.
První rok ani u jednoho neřešíme výměny oleje a filtrů, ale ty si nedělá podnikatel sám, podle mé zkušenosti vyjdou zhruba na 5 000 Kč za jednu výměnu. Jaké bereme náklady? Nafta teď stojí 32-35 Kč, ale teď jsou ceny nízké a tak bych zůstal u 34 Kč/l. Elektřina, jak jsem uvedl dřív, doma se dá dostat na nízké částky i těch 5 Kč/kWh. Když se dobíjí venku, tak je to od 11 Kč u Tesly, 12,5 Kč u E.onu až po 18 Kč u ČEZu. Většinou bude jezdit na Teslu, ale tu průměrnou cenu dáme na 13 Kč/kWh.
Obě auta občas táhnou větší vozík s nákladem a ten není zrovna lehký. A není problém s ním jet klidně přes půl republiky, když je to třeba. Běžně umí Tesla jezdit v průměru za 18 kWh roční spotřeby, ale s vozíkem to stoupne na 20 kWh/100 km. Octavie by uměla jezdit za 5-6 litrů na 100 km. S tím vlekem to však zvýšíme na roční spotřebu 6,5 litru na 100 km.
Někdo může namítat, že jeho Tesla jezdí levněji anebo jeho Octavie jezdí za dva litry. Je to možné, je to o řidičovi a tady počítáme s někým, kdo nebude po dálnici jezdit stovkou, pojede na limitech, ale zároveň to není závodník.
Jednoduše tedy za první rok - 60 000 km:
Octavie - 132 600 Kč
Tesla 60 % nabíjení doma - 36 000 Kč
Tesla 40 % nabíjení venku - 62 400 Kč
Tesla celkem - 34 200 Kč
Auta budeme mít 5 let, což je s takovým nájezdem pak krásných 300 000 km. Octavie na naftě spotřebuje 663 000 Kč. Tesla na nabíjení 492 000 Kč. Rozdíl tedy bude 171 000 Kč na palivu. Jak jsem říkal, tak si majitel nechává měnit olej a filtry. Když budeme ignorovat první rok, tak to pak je dalších 16 výměn oleje a filtrů po 15 000 km. Takže dalších 80 000 Kč. Občas však bude potřeba vyměnit brzdy a to možná i u té Tesly aspoň jednou. U Octavie by to mohl být výměny dvě, takže tam by náklad v autorizáku byl na zhruba 11 000 Kč.
A teď jsme ve fázi, kdy doufáme, že u Octavie nebudou zásadnější opravy, tedy neodejde turbo. chladiče, čerpadla, DPF a tak. Podobně však u Tesly doufáme, že nenastane problém s rameny, uložením apod. O baterku se nebojím, ty moderní už těch 300 000 km vydrží v pohodě.
Záměrně tedy ignoruju spoustu nákladů, které mohou nastat. Počítám, že pneumatiky vydrží zhruba podobně, neplatí úplně hospodské moudro, že EV žerou pneu výrazně víc.
Výsledek je tedy 262 000Kč v neprospěch Octavie. Když se však podíváme na nákupní cenu, tak je Octavie stále zhruba o 60 000 Kč levnější.
Někdo může namítnout, že Teslu pak neprodáte, ale Octavie půjde stále na dračku. Pravdou je, že i Tesly s takovým nájezdem se prodávají a lidi je kupují. Pokud budeme brát nestočený nájezd, tak podle bazarů se dá Škoda nyní koupit s takovým nájezdem a věkem za zhruba 250 000 Kč. U Tesly je těžké tu prodejní cenu říct, protože najít podobnou kombinaci věku a nájezdu je složitější. Menší Modely 3 při 200 000 km mají cenu 400 000 Kč. A podobnou cenu mají i 10 let staré Modely S, které mají najeto těch 300 000 km. Troufám si tedy říct, že prodejní cena může být taky klidně těch 250 000 Kč, jako u Octavie.
Jak to tedy dopadlo? Máme velkou spoustu neznámých, které to mohou ovlivnit, ale vyhrála Octavie o 60 000 Kč. Jak jsem však uvedl, jedná se o auta jiné velikosti.
A co myslíte, že pana podnikatele omezí, že na dálnici najede v zimě třeba jen 300 km? Reálný střední dojezd auta bude zhruba 450 km. Octavie by sice ujela 1000 km a během dne by člověk nemusel vůbec nikde zastavit, ale tohle si může dovolit člověk ve 30 letech, ale ne v 50. Vlastně tedy třeba ta půl hodinka přestávky za den pomůže. A naštěstí infrastruktura v ČR se postupně zlepšuje a člověk nemusí zastávky řídit podle auta.