Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Nekupujte si elektromobil

Foto: TDK

V dnešní době jsou všude články o tom, jak nám EU nutí elektromobily, všude jsou články z testů jednotlivých modelů, rozšiřují se články o tom, jak EV končí. Tak si řekneme, proč si EV nekoupit. A proč jsem si ho koupil já.

Článek

Začněme hezky od začátku. Proč si nekoupit elektromobil? Napadá mě hned několik důvodů:

  • Nemáte elektromobily rádi? Nekupujte si je! Ještě 10 let si můžete koupit benzíňák nebo naftu v novotě a salony jsou plný aut od tříhrnků až po V8. Kupte si, co se vám hodí a starejte se o to, aby za váma nebyl černý dým.
  • Bydlíte na sídlišti? Nekupujte si teď elektromobil, pokud nejste fanda. V příštích letech sice budou osazeny AC sloupky u parkovacích míst a bude se regulovat spotřeba podle paneláků v okolí, ale zatím jsou první kusy hlavně v Brně a tak je nabíjení spíš pro fandy, co jednou za týden jedou do Kauflandu a tam si nabijí.
  • Nechcete za ně utrácet? Nekupujte si je. Nemá smysl si kupovat najednou nový auto a sice bazary se začínají plnit spolehlivýma EV, co jsou pár let starý a dlouhý roky budou jezdit bez větších zásahů, ale je pochopitelný, že každý nechce ojetinu anebo nový auto, i když už nastala parita u aut velikosti Kodiaqa nebo Octavie.
  • Rádi se rýpáte v autě? Měníte si olej, destičky, svíčky a všechno možný? Nekupujte si EV, tyhle věci se tam neřeší a většinu času měníte stěrače, kabinový filtr a dolíváte kapalinu do ostřikovačů.

Je spousta důvodů, proč si EV nekupovat a jsou naprosto relevantní. Deset let si může každý koupit nový spalovák a pak s ním dalších 20 let jezdit. To znamená, že každý člověk nad 40  let může dojezdit ve spalováku.

A teď k tomu, proč mám EV já a proč mě to vlastně baví.

Mám rád silný auta a pořádný motory, líbí se mi starý ameriky anebo specialitky jako DeLorean DMC-12. Najedu ročně 40 000 km. Každý den to je minimálně 100 km z toho větší část po dálnici. Nebaví mě se tlačit v pravým pruhu ve 110 km/h. Nikdy jsem nebyl typ, co by se rád vrtal v autě a všechno si upravoval. Prostě auto musí fungovat a musí mi sloužit a nesmím sloužit já jemu.

Celkem mám na EV najeto zatím přes 80 000 km a moje první EV byla trochu pionýřina. O tom někdy jindy.

Teď máme jako jediný rodinný auto pro 4 člennou rodiny VW ID.3 58 kWh. To auto je velký jako Golf zvenku a vevnitř atakuje rozměry Octavie s kufrem co má Fabie. Když člověk netahá spoustu bordelu, tak se tam na pohodu vleze. Auto jsme koupili jako tříletou ojetinu s nájezdem přes 60 000 km. Teď je jich v bazarech plno a jsou to hodně slušný auta, co mají už funkční software. Tesla pro hračičky to není, ale jako auto to funguje bez problémů. Je to za cenu podobně starých Golfů s trošku výkonnějším motorem v automatu.

Tohle auto má klasický výhody EV - žádný vibrace, ticho, okamžitá reakce na pedál a schopnost předjet kdykoliv to je potřeba. VW má slušnou platformu, takže auto dobře sedí na silnici a pěkně žehlí všechny nerovnosti.

Teď v zimě se ukazuje další výhoda EV. Ráno když vyjíždíme, tak je auto už automaticky odmražené a nahřáté, tak nesedáte do zmrzlýho auta a neškrábete skla. Energii si to vezme z nabíječky. Ani u té nabíječky se mi nechtělo řešit drahý wallbox a využil jsem třífázové zásuvky (velký červený pětikolík), do které mám zastrčenou cestovní nabíječku a je to pověšené na zdi u domu. Nestálo to moc a odpoledne jen přijedu domů, zapojím kabel a nic neřeším.

Díky té nabíječce a dojezdu nějakých 350 km nemusím většinu dní řešit externí nabíjení. Fakt je příjemný, že nemusím jak u spalováku každých 7-10 dní jezdit někam na benzínku a tlačit se ve frontě na ONO, protože nechci platit o 4 Kč na litr víc na Shellce. Tím pádem si auto bere elektřinu z domu za nějakých 5,2 Kč za kWh a při spotřebě 16 kWh na 100 km jsem na 0,85 Kč na kilák. To je krása, co dělá jen LPG.

Tím pádem mě opravdu netrápí, když jednou za dlouhý čas nabíjím na nějaké rychlonabíječce za 12,5-21 Kč na kWh. Jako každej občas vyjedu do zahraničí na dovolenou a mít malý děti má to specifikum, že chtějí zastavovat dřív, než autu dojde baterka. No a třeba v takovým Rakousku jsou 150 kW stojany všude možně (auto umí až 125 kW), prakticky na „každé benzínce“ na dálnici. VW má kartu Elli charging, takže není třeba řešit spoustu kartiček. U Ionity se navíc auto spáruje samo a nemusím nikde pípat. Takhle jsme na dovolené nabíjeli prakticky jen jednou schválně, protože v jednom obchoďáku, kde jsme šli na oběd a nákup byla nízká cena nabíjení a všichni si tam zjevně jezdili nabíjet auta. Jinak auto si v navigaci hledá nabíječky samo a kontroluje, jestli jsou volný.

Výsledek je teda takový, že máme za sebou 20 000 spokojených kilometrů za půl roku. Auto plní to, co má, nijak nás neotravuje a slouží. Takových blogů jste asi četli dost. Tohle může být další do sbírky, ale nemám vůbec zájem někoho přesvědčovat. Spíš kdo se o EV bez předsudků zajímá, tak mi stačí říct jen, že to auto prostě funguje.

A není problém, že někdo jezdí spalovákem anebo si kupuje novýho. Důležitý je, aby ho měl v pořádku, aby tam nevymontovával filtry pevných částic apod. Páč pak se v tom městě v zimě fakt nedá dýchat. Moje EV bude mít výfuk tam, kde se elektřina vyrobí (Dukovany? Chvaletice?). A pokud Vás štvou EU regulace, kupte si auto z USA, tam díky přísnějším emisním normám i velkej benzínovej RAM má často emise lepší, než lecjakej Pašík v tédéíčku.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám