Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Proč EU automobilky chtějí zákaz nových spalovacích aut v roce 2035?

Foto: TDK, generováno přes ChatGPT (AI)

Elektromobil na dálnici, vygenerováno pomocí ChatGPT (AI)

Začíná kolovat informace z rozhovoru Tomáše Pojara pro Echo24, kde říká, že na setkání s EK 30. 1. 2025 žádná z evropských automobilek nechtěla posunout zákaz spalováků za rok 2035. Proč to dělají?

Článek

Předně je potřeba uvést, že zákaz spalovacích aut v roce 2035 je spíš mediální zkratka, protože podle současné legislativy bude možné nakupovat a vyrábět nová auta, která budou umět spalovat syntetické palivo. Toto palivo se prezentuje jako bezemisní, ale to znamená jen, že CO2 je díky způsobu výroby nulové (co se spotřebuje, to zas auto vyrobí), ale ostatní emise, které zhoršují často dýchání ve městech, bude produkovat dál. Podobně budou moci fungovat auta na vodíkové články. Problém je, že oboje je drahé, bude drahé a nikdo to moc reálně nechce.

Tuhle válku holt asi vyhrály elektromobily. Vývoj na poli baterek byl evolučně (nikoliv revolučně) dost divoký a dnes máme baterie, které vydrží delší dobu, než karoserie a nabíjí se jen o něco pomaleji, než spalováky. Proč však automobilky v Evropě nechtějí využít nabídku EK a diskutovat s nimi o změně zákazu spalovacích aut v roce 2035?

Na rozdíl od různých Turků, Macinků a dalších automobilky vidí, kudy běží zajíc. Vidí, kam se posouvá konkurence. Tedy že VW si se svými spalováky už v Číně moc neškrtne (což je jeden z důvodů jejich problémů - ztráta obřího trhu). V Číně je dnes už víc než 50 % nově prodaných aut dobíjitelných ze zásuvky. Jasně, občas se po krachu nějaké firmy objeví hřbitov aut, ale ty auta se úplně do „foroty“ nevyrábějí. Ví, že Čína se začíná zajímat o jiné trhy a to nejen Evropu, kde si podmanili MG a Volvo a dováží i vlastní značky (a to většinou v elektrice), ale také v jiných trzích v Indii a rozvojovém světě. Čína to dělá chytře, svoje zásoby ropy nemá, tak využívá toho co má a pro svou energetickou bezpečnost využívá výrobu EV.

Z druhé strany útočí Tesla. Tam sice výroky Muska kazí prodeje a Trump ruší podporu prodejů EV v USA, ale myslet si, že to znamená konec prodejů je mylné. Musk je ministr a ryby jak známo si rybník nevypustí. Naopak Musk ví, že tyhle kroky mu pomůžou, protože ta podpora pomáhala klasickým automobilkám v produkci jejich EV, často na spalovací platformě. Proti tomu Tesla (a Rivian) nabízí čistě elektrickou platformu, vysoce optimalizované auta, dnes už i nízkou cenu a také v případě Tesly obří síť Superchargerů. Ty jim Trump blokovat nebude. No a v minulých měsících se Muskovi podle majstrštyk, když postupně donutil přejít významné automobilky na používání konektoru NACS (New American Charging Standard - bývalý Tesla konektor) jako základní konektor pro nabíjení v USA. Rozjel se jim Highland, teď Juniper a v tomto půl roce by se měly přidat další dvě menší auta. USA si tedy vesele pokrývá Musk spolu s Trumpem.

A co tedy zbývá automobilkám v Evropě? Dává jim smysl vyrábět pro nás ještě pár let spalováky, než přirozeně vymřou (a dopadnou jako Nokia), když ceny EV padají a vlastnosti se zlepšují? Zaměřit se na rozvojové trhy, kde zatím spalováky jasně dominují? To taky nedává smysl, protože nějaký chudší obyvatel rovníkových oblastí nemá doma ropný vrt. Naopak koupit si za pár švestek pár panelů, využít silného slunečního záření v těchhle lokalitách a podomácku si auto nabíjet, proč by to neudělal? A nekoupí si nové auto, ale ojetinu v Evropy a Číny, která bude mít pořád dost velkou zásobu cyklů na to, aby mohla spokojeně jezdit.

Jasně, prodeje EV v Evropě poklesly za minulý rok o 5,9 %. To napíše každý petrolhead, někdo, kdo se na tom chytá trhnout politický body. Akorát za stejný rok celosvětově rostly EV o 25 % a  v samotné Číně o 40 %. Takže automobilky teď s EU hledají řešení, jak být konkurenceschopní vůči Tesle a Číně. Stellantis prodává EV, který nikdo moc nechce, protože mají parametry už tak 5 let překonané. VW se snaží dodat auta, co se trochu drží pokroku a přidává k tomu už slušně vyladěnou MEB platformu. K tomu zahajuje spolupráci s Rivianem, který je může technicky posunout o velký kus dál. Konečně si začínají uvědomovat, že starými technologiemi konkurenci neporazí a že lidi si tu Teslu koupí. Naopak mají šanci to spojit, mít vyladěné auto, které ale bude vypadat jako běžné auto, a ne jako obývák s jednou televizí a jednou páčkou na blinkry bez budíků. Každému to po chuti nebude.

Třeba jim jde o dotace pro prodej, třeba o podporu a odstranění překážek ve vývoji (samořízení), těch bodů bude víc. Ale ohledně budoucnosti mobility už ví, že „můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co se s tím dá dělat.“ (J. Cimrman)

https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/2456187

https://www.evmagazin.cz/globalni-prodeje-elektromobilu-v-roce-2024-rostou-evropa-pokulhava

https://www.e15.cz/volby/volby-v-usa/trump-planuje-zrusit-danove-ulevy-na-elektromobily-tesle-to-uskodi-ostatni-to-znici-mini-musk-1420106

https://www.finance.cz/552253-electro-dad-jan-stanek-evropske-automobily-ve-slepejich-mobilu-nokie/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám