Hlavní obsah
Automobily a doprava

Zkoušel jsem Teslu. Důvody proč zůstanu u svého starého Volkswagenu

Foto: TDK, generováno pomocí ChatGPT

Tesla Model Y, generováno pomocí ChatGPT

Měl jsem možnost si vyzkoušet na pár stovek kilometrů jízdu s Teslou Model Y a porovnával jsem ji s mým VW ID.3. Popisuju tak detaily, které řeší spíš člověk, který má už na EV něco odjeto.

Článek

Jako spousta z nás jsem za svůj život najezdil pár stovek tisíc kilometrů. Díky přístupu rodiny jsem mohl řídit vše, na co moje Béčko v řidičáku stačilo. Teď už mám najeto asi 100 000 km v elektromobilech, a tak mohu trochu srovnávat. Na vyzkoušení se mi dostala do ruky Tesla Model Y, byl to jeden z posledních kusů před faceliftem Juniperu, který zjevně dost věcí vyladil.

Na začátek je však potřeba říct ještě něco. Tesla je pro svět elektromobilů naprosto zásadní. Kdyby nebylo Tesly a Elona Muska (jakkoliv je mi odporné jeho současné chování), tak bychom s elektromobily nebyli tam, kde jsme teď. Automobilky jako VW by se bez něj a i bez korekcí z EU nedokázaly vyšvihnout se svojí MEB platformou tam, kde jsou teď.

Pokud přejdete ze spalovacího auta (takový ty koncernový dvoulitry TDI) na Teslu, je to prostě WOW. Opravdu tou technologií a tím, co auto dokáže budete naprosto unešení. Rychle zapomenete na požadavky na tisícikilometrový dojezdy na jedno nabití a budete si užívat tu rychlost, reakce auta a přitom absolutní ticho. Opravdu doporučuju lidem si tohle vyzkoušet.

Sám považuju Teslu Model Y za velmi dobré auto. Dojezd má 450+ km a přitom má spotřebu někde kolem 15-16 kWh/100 km. Na Superchargeru se rychle nabíjí a doma se dá regulovat nabíjení pěkně po 2A až k rychlosti 11 kW. Zároveň se dá na ní nastavit v infotaimentu doslova všechno.

No a to je možná ten problém. Tesla je auto pro hračičky. Reálně se budete první tisíce kilometrů rýpat v nastavení (třeba když malé děti začnou stahovat vzadu okna a budete hledat blokaci), než si vše vyladíte, a pak do toho nesáhnete, i když to bude pořád všechno v hlavním nabídkovém menu. V tomto je možná VW lepší v tom, že tyhle věci (i když je jich míň) najdete v nastavení a běžně Vás neotravují a máte ten základ. Pravda VW má bohužel otravnou úvodní obrazovku, kde musíte první kliknout na OK, aby Vás do infotainmentu pustila. Tesla má reakce SW výrazně rychlejší, než VW ve verzi 3.7 (nové verze u nových aut jsou však rychlejší).

Osobně mi nepřijde praktické ovládání všeho na displeji a pouhá dvě kolečka u Tesly na volantu jsou pro mě nedostatečná, naopak rád ovládám tempomat na volantu místo používání páčky za volantem, jako to má Tesla. A zrovna u něj jsem nepochopil, proč při změně jízdního pruhu se Autopilot vypne, a pak se musí zase manuálně zapínat. Také bohužel neumí v současné verzi projet odbočit (to bych u něj asi čekal, možná u vyšší, placené verze). Ve VW sice auto nedrží pruhy (nemám to ve výbavě), ale nevypíná se plyn při změně jízdního pruhu, a tak stačí na dálnici ovládat auto volantem a rychlost drží tempomat.

Bohužel Teslí navigace nejde nahradit jednoduše Wazem, který je výrazně lepší. Stalo se mi, že Tesla neviděla výraznou uzavírku celé silnice, kterou zná jak Waze, tak i interní navigace VW (a taky Mapy.com a Google Maps). Pořád mě to bohužel hnalo do té uzavřené cesty. Trochu mi taky chybí, že v mapě navigace nevidím nabíječky (třeba to zas jde nastavit), to je u VW praktické, že vidím jak jejich výkon přímo na mapě, když jedu kolem, tak i jejich obsazenost.

Na řízení mě na začátku štvalo, že kvůli obřímu výkonu čtyřkolky (383 kW) bylo možné plyn jenom lechtat aby auto splašeně nevyrazilo dopředu. To na okresky není úplně ideální. Auto pak mělo i velmi silnou rekuperaci, která byla mnohem méně jemná, než je tomu u VW. Tam je rekuperace na B dostatečně silná, ale probíhá to tak nějak přiměřeně (a ne jak na autíčku z autodromu). Naštěstí to do značné míry pořešilo přepnutí do Chill módu. Za mě tedy, pokud chcete Teslu na normální ježdění, stačí zadokolky s nižším výkonem. Je známo, že TMY na silnici má hodně špatný podvozek, ale o tom se už namluvilo dost a Highland i Juniper to už mají mít odladěné. Také je to auto o něco hlučnější při jízdě po dálnici a víc slyším různé pazvuky. V tomhle ohledu se podařilo VW i Škodě opravdu dobře odladit zvuky v interiéru a máte tam příjemně ticho.

V interiéru nejsem sám úplně fanda kožených sedaček a skla přes celou střechu, ale to je spíš o osobní preferenci. V Tesle se sedí opravdu pohodlně a řekněme že automatické nastavení kokpitu (sedačky a volantu) po stisknutí brzdy podle identifikace konkrétního uživatele je hodně příjemný. Místa je tu dost a možná i na to, že auto nemá kapličku, se dá zvyknout. U VW jsou za mě lepší zpracované páčky na ovládání stěračů a ovládání směru jízdy.

Co se týká auta obecně i z venku, tak dva kufry jsou skvělé. Tesla má skoro tolik místa, jako Octavie s její obří černou dírou v kufru. VW bude mít v MEB prostě vždycky jen zadní kufr, i když u ID.7 je už také pořádně velký. Zlobily mě však dvě věci. Tesla nemá klíčky a otevírá se na základě toho, že se přiblížíte s mobilem nebo hodinkami. To je sice praktické, ale třeba když děti vyběhnou a chtějí lézt do auta, tak musíte jít do aplikace a tam otevřít auto, trochu to trvá a tlačítko na klíčku je rychlejší. Zároveň při manipulaci s dveřmi a obecně s interiérem jsem měl pocit takových divných kovových reakcí a zvuků, které znám z levných aut typu Dacie. Tohle prostě u ID.3 není a exteriér a interiér je tam takový jemnější (a to je kritizována za horší zpracování v rámci koncernových modelů).

Jedna zajímavost je u výdrže baterie. Ona Tesla má super funkci, kdy se dá nastavit, že se nemá interiér přehřát ani když v něm nejste (třeba přes 30 nebo 45 stupňů). Může to být praktické. Také má skvělou věc, jako Sentry, která neustále kamerami monitoruje okolí a dává vědět, když se někdo k autu přiblíží. No, jde to vypnout doma nebo v práci, když jste třeba v garáži nebo za bránou. Venku si to však asi necháte zapnuté. No problém je, že to logicky bohužel žere baterku a to celkem dost. Do rána tak spadne baterka třeba o 2 % za Sentry. Chlazení pak logicky udělá nájezd na baterku ještě větší. Vím, že je to o rozhodnutí, ale nechali byste Sentry vypnuté, kdybyste měli auto někde venku, kde se k němu dostanou lidi?

Tohle jsou věci, které mohou být relevantní i u spalováků, ale většina z nich vyhřezne na povrch právě u elektromobilů díky jejich specifikům. Jasně rozdílů je víc a nedá se Tesle odepřít, že mají opravdu kvalitní SW u kterého VW doufá, že jí pomůže Rivian. Naopak třeba v rychlosti nabíjení z pohledu nabíjecí křivky už VW Teslu dávno předběhl. A proto i když mají VW nižší maximální rychlost nabíjení, tak si drží dlouho vysoké hodnoty a ty nepadají tak rychle jako u Tesly. Proto se nám nabije VW i Škoda rychleji, než Tesla.

Jak však píšu, tohle jsou opravdu jen detaily a neznamená to, že s Teslou prohloupíte. Jsou to opravdu dobrá auta. Kdo chce počítač na kolech, pak je Tesla jasná volba. Kdo chce to samý auto co měl, jenom na elektriku, tak ten půjde do VW/Škoda. Obě auta plní to, co od nich člověk chce. Já tedy po mé zkušenosti se nechám víc hýčkat dotažeností aut u VW/Škody a budu dál pokukovat po Elroqu, ID.7 anebo ID.BUZZ.

A kdo chcete mít spalovák, jezděte ve spalováku. :-) Hodně šťastných kilometrů v létě.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz