Hlavní obsah
Lidé a společnost

Kdybych se měla popsat jedním slovem, použila bych jediné: Troska

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Teen Challenge ČR

Ladin život nezačal dobře. Vyrůstala v nebezpečném prostředí, kde násilí a strach byly denním chlebem. Po letech boje našla pomoc a nový směr. Její příběh ukazuje, že i z temnoty lze najít cestu ven.

Článek

Život Lady se už od začátku nevyvíjel dobrým směrem. Jak sama vzpomíná, když vypráví svůj příběh, vyrůstala mezi paneláky a fabrikami. Doma se nikdy necítila bezpečně. Její otec se vracel domů v noci a většinou bil Ladu i její mámu. Zachrastění klíčů v zámku v nočním tichu bylo důvodem začít se bát.

Lada chtěla zapomenout na realitu. Podle svých slov chtěla zapomenout na to, že vůbec existuje. Odtud vede již jen malý krůček k drogám. Lada je poprvé vyzkoušela, když jí bylo 12 let. Ve 14 letech měla za sebou toxickou psychózu a nastoupila první léčení. Chtěla založit rodinu, najít si práci. Dostat se z drog. Brala ale dál a čím více, tím více ji tyto myšlenky opouštěly a proměňovaly se – když teď, na heroinu, Lada přemýšlela o tom, jak by mohl vypadat její partner, s kým by mohla žít, napadalo ji, že by to mohl být drogový dealer, aby jí dával do konce života drogy. V tuto dobu si ještě neuvědomovala, co se vlastně děje a skutečně nechtěla nic měnit.

„Kdybych se měla popsat jediným slovem, když jsem brala drogy, použila bych slovo TROSKA.“

Lada brala heroin 12 let. Nakonec skončila na ulici. Když se předávkovala a policie ji odvezla do nemocnice, vyhodili ji. Neměla drogy ani peníze. Jediné, co měla, byl účet z nemocnice. Tehdy si poprvé uvědomila, že potřebuje pomoc. Tak se dostala do mobilního kontaktního centra Teen Challenge.

„Pracovníci mi řekli, že bude těžké přijmout mě do programu, protože jsem neměla žádné doklady. Ale byla jsem tak zoufalá, že jsem tam seděla a řekla jsem jim, že mě musí přijmout, protože jsem věděla, že jinak zemřu.“

Lada stihla ještě včas zatáhnout záchrannou brzdu. Prošla resocializačním programem a již několik let je čistá. Jak říká, dělá dnes věci, o kterých nikdy nedoufala, že je bude dělat. Opět začala přemýšlet o založení rodiny. Neznamená to, že je všechno najednou automaticky lehké, ale Lada sebe sama dnes vidí jinak:

„Věřila jsem tomu, že nemám šanci čehokoliv dosáhnout a věřila jsem tomu, že je ve mně něco, co způsobovalo problémy. Teď bych se popsala jako nové stvoření, volný člověk.“

Dnes Lada pomáhá ostatním a říká: „Pokud jsi naživu, je naděje.“

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz