Hlavní obsah
Finance

České etikety na výrobcích zvyšují jejich cenu pro koncového zákazníka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Konečně to někdo řekl! A dokonce v televizi. Ono se to na první pohled může zdát jako naprosto směšná částka, ale to samozřejmě jen v případě, pokud počítáte s cenou jedné samostatné etikety.

Článek

Ony etikety jsou ve většině případů jen obyčejné samolepky s nějakým tím informačním textem v češtině. Kolik tedy může stát jedna taková etiketa? Částka bude rozhodně v desetihaléřích, a to asi není cifra, která by měla nějak významně zvyšovat koncovou cenu výrobku pro zákazníka.

Ovšem jak je to se vším, tak nemůžeme počítat pouze s cenou jedné etikety, ale musíme vzít v potaz celý (a možná i zbytečný) řetězec, který je pro jedu samolepku nutný.

Takovým zahraničním výrobcům na našem českém trhu moc nezáleží, a proto na jejich výrobcích většinou na originální etiketě nenajdete žádné české nápisy. Ty dodá právě až dovozce(distributor) u nás v ČR v podobě nevzhledné bílé nálepky, která tam musí ze zákona být.

No a teď jak to funguje prakticky. Pokud se jedná o velkého dovozce s několika desítkami či stovkami výrobků, tak danou přidanou hodnotu nemůže dělat jen tak na koleni, ale potřebuje k tomu plně funkční sklad se všemi skladovými operacemi. Ten si samozřejmě může nechat postavit a plně vybavit, ale v drtivé většině dojde k tomu, že toto lepení etiket převezme externí logistická firma, která pak i může zajišťovat samotnou distribuci do obchodů.

Jednotlivé výrobky bývají zabaleny ve větších balení po několika kusech či dokonce desítkách kusech, takže je musí nejprve někdo vybalit na ty jednokusové. Ty potom musí někdo polepit a někdo opět zpátky zabalit do několika kusového balení.

Tohle samozřejmě může dělat jeden člověk, ale v rámci efektivity to bude „linka“, kde každý dělá jeden konkrétní úkon. No a teď si vezměte, že tito lidé budou chtít za toto lepení nějakou mzdu stejně jako další lidé, kteří se v tomto procesu objevují předtím i potom. A samozřejmě jen samotný provoz daného skladu také něco stojí.

Cena za jednu etiketu se tedy nemůže rovnat ceně jedné potištěné samolepky, ale bude několikanásobně vyšší. To u výrobků za několik stovek či tisíc nebude zas tak velký problém, ale u menších věcí za „pár korun“ to může být i několik procent z koncové ceny.

Nabízí se tedy otázka, proč o tomto politici napříč politickým spektrem do teď nemluvili? Protože to jsou právě oni, kteří tuto povinnost v minulosti odhlasovali. Povinnost, která nám zdražuje potraviny.

Autor se již několik let pohybuje v logistice, kde se mimo jiné setkal právě s lepením českých etiket.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:
Samolepky

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz