Hlavní obsah
Zdraví

Diabetes insipidus, česky známý jako žíznivka

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Tefi/Midjourney AI

Jedná se o celkem vzácné onemocnění, které se projevuje nadměrným močením a neustálou žízní.

Článek

Základní příznaky jsou velmi podobné klasické cukrovce, a proto může občas trvat déle, než je stanovena správná diagnóza.

Já jsem začal pociťovat příznaky někdy v březnu tohoto roku. Začal jsem se budit třeba pětkrát za noc a musel jsem navštívit toaletu. Kolikrát jsem ani nic nevypil, ale stejně jsem se za dvě hodiny znovu vzbudil a musel jít znovu. Ráno jsem pak pociťoval obrovskou žízeň a nebyl pro mě problém během první hodiny vypít třeba dva litry vody. Za celý den jsem ve svém nejhorším období vypil i přes deset litrů vody a frekvence močení byla celkem pravidelná – jednou za hodinu ve dne a jednou za dvě hodiny v noci. Nemusím asi říkat, že jsem se nijak extra nevyspal. Únavu během dne jsem ale nepociťoval. Ta se projevovala spíše až večer, kdy jsem chodil spát dříve, než jsem byl zvyklý.

Takto jsem to vydržel asi tři měsíce, a teprve potom jsem se odhodlal zajít k mé obvodní lékařce. Ta jako první vyloučila cukrovku a chtěla mě poslat na urologii, ale na moje naléhání, že piju skutečně velké množství vody, mě poslala na endokrinologii pro vyloučení žíznivky. Ta se bohužel nevyloučila, ale potvrdila.

Potvrzení proběhlo mimo jiné tak, že jsem dostal na zkoušku jednu pilulku, kterou berou lidé s tímto onemocněním, a najednou jsem „vydržel“ tři hodiny. Vydržel bych i déle, ale musel jsem odevzdat moč na laboratorní vyšetření.

Tři měsíce, kdy jsem se pořádně nevyspal a všude, kam jsem přišel, jsem hned hledal WC, konečně skončily jasnou diagnózou. Následovala však ještě magnetická rezonance, která měla určit původ této poruchy. Ta zjistila, že se v oblasti hypofýzy nachází menší tumor, který způsobuje špatnou funkci vylučování hormonu vazopresinu, jenž říká ledvinám, kolik vody mají propouštět. Absolvoval jsem již další kontrolní magnetickou rezonanci a ta naštěstí potvrdila nezvětšující se útvar, takže zatím budu jen, a patrně doživotně, na práškách a doufám, že se tento nález nebude dále zvětšovat.

Pokud máte obdobné příznaky, jaké jsem popsal výše, rozhodně neváhejte a vyhledejte lékaře co nejdříve. Několik měsíců útrap za to nestojí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:
Diabetes insipidus (žíznivka)

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz