Hlavní obsah
Názory a úvahy

Portál občana - Proč ho používám

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Předem bych chtěl říci, že článek rozhodně neodkryje všechny možnosti portálu, ale rád bych popsal k čemu ho využívám já a zda jsem sním spokojený.

Článek

Přihlášení

Přihlašuji se dvě způsoby, a to buď takzvanou Bankovní identitou a nebo Elektronickou občankou.

Bankovní identita je jednodušší. Takřka automaticky jí lze získat od několika bank a funguje to podobně jako byste se chtěli přihlásit do internetového bankovnictví.

Elektronická občanka je trošku složitější v tom, že potřebujete nejen občanku s čipem, ale zároveň i fyzickou čtečku a v počítači nainstalovanou aplikaci eObčanka, která je k dispozici jak pro Windows, tak pro macOS.

Moje údaje

Zde máme základní informace načtené automaticky.

Moje doklady - Informace o tom, kolik mám vydaných dokladů a kdy končí jejich platnost. Lze nastavit notifikaci na to, kdy nám doklady končí a je nutná jejich obnova. Notifikaci lze nastavit jak na e-mail, tak na mobil prostřednictvím SMS. Velmi užitečná věc.

Registr silničních vozidel - Informace o tom, jaká vozidla jsou na mě evidována.

Žádost o voličský průkaz - V současné době lze požádat o voličský průkaz na volbu prezidenta republiky.

Katastr nemovitostí - Informace o tom, kolik nemovitostí vlastníte a informace o nich

Bodové hodnocení řidiče - Informace o tom, kolik máte trestných bodů

Na úřad on-line

Zde si již můžeme nastavit služby, které chceme aktivněji využívat. Já si nastavil a nějakým způsobem využívám či plánuji využívat tyto:

Česká správa sociálního zabezpečení - Zde si například můžete zjistit, zda za vás zaměstnavatel hradil pojištění či posílal na ČSSZ potvrzení o zaplaceném pojištění. Toto obzvláště doporučuji si zkontrolovat, protože zrovna mně se stalo, že mi část odpracování chyběla. Naštěstí se jednalo snad jen o administrativní chybu zaměstnavatele a po moji žádosti bylo vše řádně doplněno. Už žádné uchovávání každoročního Evidenčního listu důchodového pojištění. Zde si to zkontroluji během chvíle.

Portál Města - Různá města zde mají svoje portály, přes které lze komunikovat s městem a zaplatit třeba za svoz komunálního odpadu.

Celní správa ČR - eCeP - Věc kterou jsem zatím nevyužil, ale v budoucnu patrně využiji. Zde lze podat elektronické celní prohlášení a nebudu se muset nechat zastupovat jiným orgánem (například Českou poštou) a hlavně za onen zástup nebudu muset platit navíc.

MOJE daně – Elektronické služby Finanční správy - Opět věc, kterou jsem zatím nepoužil, ale letos určitě plánuji použít pro podaní daňového přiznání. Již jsem jejich formuláře zkoušel, ale přes samotnou aplikaci jsem nic neodesílal. Je fajn, že zadáte jen čísla a výsledek se vypočte sám.

Do teď jsem popisoval věci ke kterým lze přistupovat přes Bankovní identitu. Teď se podíváme na dva moduly, které do jisté míry vyžadují lepší stupeň zabezpečení a musíme použít například onu eObčanku.

Moje VZP - Zde se můžeme dozvědět co všechno za nás pojišťovna u jednotlivých lékařů zaplatila. Zubař, praktik, laboratoř atd.. Je zde vše. Dále je určitě příjemné, že si zde lze elektronicky zažádat o příspěvek na různá očkovaní, na které pojišťovna přispívá.

DLUHOPIS REPUBLIKY - Zde si můžete zřídit majetkový účet a nakoupit státní dluhopisy. Teda mohli, dnes již nejsou vydávány. Zde bych rád zmínil, že eObčanka je nutná jen pro registraci. Pokud si pak již chcete svůj majetkový účet prohlížet, tak stačí jen Bankovní identita.

Závěrem

Portál občana mi nabízí několik zajímavých možností, jak zjistit či zažádat o informace, které potřebuji, a v tom funguje poměrně dobře. Co moc nechápu je, že některé věci nemohu vyřídit s Bankovní identitou, ale je třeba vyšší zabezpečení v podobě například eObčanky. Obzvláště to nechápu v tomto momentě, kdy o nás banky mají takřka všechny informace.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz