Hlavní obsah
Finance

Pozor na neplatné bankovky. I po roce jsou stále v oběhu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Seznam.cz

Ilustrační foto

Zhruba před rokem přestaly platit bankovky s takzvaným úzkým proužkem s výjimkou té největší pětitisícové. Bohužel i rok po konci platnosti jsou stále tyto neplatné bankovky v oběhu a mohou vám tak připravit při placení velké nepříjemnosti.

Článek

Bankovky jsou naštěstí jen neplatné a nikoliv falešné, takže pokud by se k vám omylem nějaká ta bankovka dostala a vy se s ní snažili zaplatit, tak nemusíte mít strach z nějakého právního postihu. Maximálně se může stát, že vám nebude daná bankovka obchodníkem přijata, což ale může být v některých situacích celkem problém. Představte si, že máte poslední neplatnou pětistovku a obchodník jí nechce (a však může, pokud by chtěl) přijmout. To by mohl být celkem slušný trapas, a proto je nutné vrácené bankovky neustále kontrolovat.

Pokud už si tedy všimnete, že se do vaší peněženky nějaká ta neplatná bankovka dostala, tak není třeba propadat panice, protože až do 01. 07. 2024 vám jí bezplatně musí vyměnit jakákoliv úvěrová instituce (banka) pracující s hotovostí a po tomto datu jakákoliv ze sedmi poboček České národní banky.

Za poslední rok vím o dvou případech, kdy se mě, nebo mému známému podařilo touto neplatnou bankovkou nevědomky platit.

První případ byl můj kamarád, kdy mu byla odmítnuta stokorunová bankovka na baru jednoho pražského koncertu. Naštěstí to nebyla jediná bankovka, a tak se zaplatilo jinou a věc byla vyřešena. No a na výměnu bankovky v bance jsme čekat nechtěli, tak tentokrát už vědomě se to zkusilo na jiném z barů a vše bez problémů prošlo.

Druhý se stal nedávno mně v místní kantýně. Ironii osudu je fakt, že je to jediné místo, kde jsem za posledních 14 dní platil hotově, a proto je jasné, že onu neplatnou stokorunu, kterou jsem se snažil zaplatit, jsem dostal den předtím právě v oné kantýně při vrácení na pětisetkorunovou bankovku. Sice jsem jim to oznámil, ale hádat se nemělo smysl. Jen mě teď čeká naprosto zbytečná cesta do banky.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz