Hlavní obsah
Zdraví

Proč není veřejně známa cena doplatku léku na předpis?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Tefi/Flux AI

Dosud jsem byl zdráv, a proto jsem do lékáren chodil většinou jen pro základní léky, kde lze jejich cenu najít buď na internetu, nebo přímo v lékárně. U léků na předpis tomu tak ale bohužel není.

Článek

Když jsem si šel pro svůj první pravidelný lék do lékárny přímo v nemocnici, nechtěli po mně žádný doplatek. To byla první pozitivní zpráva, protože alespoň za léky neutratím nic. Tedy, alespoň pokud si je budu vyzvedávat zde. Bohužel vyzvedávat si je na jednom místě není vždy úplně možné, a proto jsem si je podruhé vyzvedával v malé lékárně na vesnici, několik desítek kilometrů vzdálené od lékárny v nemocnici. Tato lékárna je známá tím, že nepatří k nejlevnějším, ale i zde jsem dostal svůj lék bez doplatku. To samé bylo i při mém třetím vyzvednutí léku opět v lékárně přímo v nemocnici.

Říkal jsem si, že lék je tedy plně hrazen a ztratil jsem ostražitost. Další vyzvednutí jsem udělal v jedné známé síti lékáren. Z pěti balení na receptu mi mohli dát jen dvě a zbytek objednat. Souhlasil jsem. Avšak hned po mém souhlasu následovala informace o doplatku 360 korun za ta dvě balení, čili cca 180 korun za jedno. V tu chvíli jsem se lehce zhrozil, ale jelikož tam znám i dvě zaměstnankyně, nechtěl jsem tam dělat ze sebe pitomce.

Za týden jsem si přišel pro zbývající tři balení a očekával jsem celkový doplatek přes 500 korun. Naštěstí tomu tak nebylo a celkový doplatek byl přibližně stejný jako posledně, ale teď to bylo o jedno balení více, takže doplatek na jedno balení byl „jen“ 120 korun. Naštěstí to byla lepší varianta, a já zaplatil méně, než jsem čekal při objednání. No, ale nabízí se otázka, co kdyby to bylo více?

Své doposud poslední vyzvednutí jsem udělal opět v lékárně v nemocnici, kde jsem neočekával žádný doplatek. Bohužel však i zde již byl doplatek, a to 100 korun na jedno balení. Nemoc se mi tedy prodraží více, než jsem čekal.

To ale není to hlavní, co mě štve. To, že se ceny léků mění a většinou rostou, celkem chápu. Co však nechápu, je to, proč se cenu doplatku dozvídám až při jeho vyzvednutí? Proč si nemohu sednout k internetu, a tak jako u klasického zboží v supermarketu si porovnat ceny doplatku v jednotlivých lékárnách? Jak jde vidět i na mém příkladu, ceny se mění v každé lékárně, takže zjistit si, která je nejlevnější teď, neznamená, že tak bude i za dalších pár měsíců.

Opravdu musí člověk při každém vyzvednutí léku obejít či telefonicky kontaktovat všechny lékárny v okolí, aby se dozvěděl cenu doplatku? Opravdu by to nešlo v dnešní době jednodušeji přes internet?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz