Článek
Předně si řekněme, co to vlastně znamená. Jedná se zjednodušeně o způsob, při kterém za své odbavení odpovídáte sami, protože ve vlaku není žádný průvodčí, který by vám zkontroloval či prodal jízdenku. Zato je tu však ve zvýšené míře revizor, který vám za chybějící lístek a nedodržení pravidel samoobslužného odbavení může dát pokutu v řádu několika stovek. To je celkem rozdíl od přirážky průvodčího, která je v řádu několika desítek korun.
Problém je v tom, že tyto tratě nejsou na první pohled nijak extra označené a lze celkem jednoduše přehlédnout, že se jedná o tuto specialitu, která může stát v případě rodinného výletu celkem značnou částku navíc.
Vyzkoušel jsem si to prakticky na trati Benešov - Vlašim. Pokud jsem zadal údaje do velmi rozšířené mobilní aplikace IDOS, dostal jsem jako výstup čas odjezdu, příjezdu a nástupiště. Nikde nebyla informace, že se jedná o samoobslužné odbavení. Pokud si rozkliknu konkrétní spoj, mohu si již všimnout ikonky oka, která znamená právě samoobslužné odbavení, což ale i tak si myslím, že nikdo moc nezná. Teprve na další proklik se skoro úplně dole dozvídám, že se jedná o samoobslužné odbavení. Sice není napsáno, co to znamená, ale je to zde, avšak hodil by se alespoň odkaz na podrobnější vysvětlení.
V aplikaci Můj vlak je to celkem podobné. Po zadání odkud a kam chci jet, se mi zobrazí pouze čas odjezdu, příjezdu a kolej. Po rozkliknutí je zde opět ikonka oka a opět bez jakéhokoliv vysvětlení. Teprve po dalším rozkliknutí se mohu na páté stránce dozvědět, že ikonka oka znamená samoobslužné odbavení.
No a teď si představte, že do takového vlaku nastoupíte někde mezi počáteční a koncovou stanicí a nemáte lístek. Standardně by člověk počkal na průvodčího, ale zde musíte nastoupit prvními dveřmi a zakoupit si lístek v automatu, a pokud automat není (což většinou není), tak u strojvedoucího, který je ve své kabině. Upřímně by mě ani nenapadlo dobývat se ke strojvedoucímu pro lístek.
A když náhodou lístek od ČD máte, tak si ho musíte sami v označovači označit. Jde o takový, co se jím označují malé lístky například do metra. Upřímně by mě ani nenapadlo tam jízdenku strkat, protože se tam přece nevejde. Ovšem opravdu je i pro tyto lístky, a pokud se jízdenka nevejde, tak se musí přehnout. Neoznačená jízdenka je totiž neplatná jízdenka, což opět může znamenat pokutu v řádu několika stovek.
Samozřejmě existuje dokument, kde je vše popsáno, ale pokud člověk neví, o které vlaky se jedná, je mu to celkem k ničemu. Dávejte si tedy hlavně teď o prázdninách pozor, do jakého vlaku nastupujete.