Hlavní obsah
Finance

Šéfe, proč beru méně peněz než támhle Karel?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Seznam.cz

Výplata

Blíží se doba, kdy výše odměňování přestane být tabu a každý bude moci legálně zjistit výši průměrné mzdy na dané pozici či dokonce u daného kolegy. Komu to vše však prospěje, není úplně jasné.

Článek

Neustále slýchám o nějaké mzdové diskriminaci, kterou jsem však za několik let v pracovním procesu nikdy neviděl, a to jsem vystřídal již čtyři různá zaměstnání.

Dnes pracuji na vedoucí pozici a troufám si tvrdit, že odměňování alespoň trochu rozumím. Bohužel standardní zaměstnanci na tom tak nejsou a bohužel už si dokážu představit ty rozhovory, které mě v příštím roce čekají.

Zde přináším jeden z možných rozhovorů, který se sice zatím nestal, ale v příštím roce bohužel může nastat:

Šéfe, potřebuju s vámi mluvit. Musíte mi vysvětlit, proč Karel měl minulý měsíc větší výplatu než já. Oba jsme odpracovali stejně hodin, ale moje mzda je nižší. A k tomu má na výplatní pásce peníze za něco, co já tam nemám. Vy mě určitě na základě něčeho diskriminujete!

Ne, nediskriminuji tě. Myslíš tuhle položku? To je příplatek za směnu o víkendu, kterou si ty odmítl, protože si měl údajně již půl roku zaplacený wellness, jako skoro každý jiný víkend. Tento příplatek je u nás 25 %.

No dobře a co tahle práce v noci?

To je to stejné. Občas je potřeba práce v noci, za kterou je příplatek 10 %. Ty jsi opět nešel, protože jsi přinesl potvrzení od doktora, že nemůžeš pracovat na nočních směnách.

Ale tohle už neobhájíte! Oba jsme odpracovali osm hodin přesčasů a já mám daleko menší příplatek než on.

Ano, máš. Příplatky se totiž počítají z průměrných náhrad a ty se určují na základě průměrné mzdy za předchozí kalendářní čtvrtletí.

Takže on už měl vyšší mzdu předtím? To není přeci fér!

Ano. I předtím totiž na rozdíl od tebe chodil na víkendové, noční a přesčasové směny, které mu zvyšovaly průměrnou hodinovou mzdu a průměrné náhrady.

A co tahle dovolená? Oba jsme měli celozávodní dovolenou, která byla stejně dlouhá. Nechcete mi tvrdit, že on o dovolené pracoval?

Opět ten samý případ jako s přesčasem. I dovolená se totiž počítá z průměrných náhrad, takže Karlovi opět náleží vyšší částka za dovolenou než tobě, i když jste oba pro firmu nedělali v tu chvíli nic.

Už tomu rozumíš? Nikdo tě nediskriminuje, jen prostě odmítáš přesčasy či směny, které jsou nepopulární, ale lépe placené. Až je začneš občas akceptovat stejně jako Karel, tak budeš mít průměrnou mzdu a náhrady výrazně vyšší.

Poznámka: Tento rozhovor je zcela smyšlený a záměrně neukazuje na konkrétní skupiny lidí, kteří možná budou překvapeni z faktu, že nejsou vlastně vůbec diskriminovaní, jen prostě méně pracují a za to jim náleží celkem logicky menší výplata.

Anketa

Myslíte si, že jste v práci diskriminovaní a berete méně než kolegové?
Ano, určitě
30 %
Ano, ale nejsem si zcela jistý/á
20 %
Myslím, že ne
20 %
Určitě ne
30 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 10 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz