Hlavní obsah
Finance

Státní protiinflační dluhopisy - vyplatily se?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Google Finance

Graf S&P 500

Před dvěma lety vysmívané s tím, že cokoliv udělá větší zhodnocení než právě tyto dluhopisy. To by ovšem nesměla nastat situace, jaká byla minulý rok.

Článek

Již když byly oznámeny, tak jsem si říkal, že jako střednědobé peníze na cca 6 let to může být velice zajímavá investice obzvláště s tím, že každý rok lze za určitých podmínek požádat o předčasné splacení (do 500 000 se může vybrat celé). Bohužel v tu dobu zde byla akciová bull rallye a také bitcoin a tak bylo celkem složité si obhájit názor, že investice do státních protiinflačních dluhopisů dává smysl. No vlastně jsem se o to radši moc nesnažil a vzhledem k tomu, že jsem zrovna řešil bydlení, tak jsem je ani nenakoupil.

V minulém roce se tato situace změnila a i vzhledem k poměrně jednoduchému nákupu dluhopisů přes portál občana jsem nakoupil.

Jaká byla moje očekávání? Čekal jsem tak 5%, což bylo o mnoho více, než nabízel spořící účet (z něhož se mimochodem stalo před pár lety hlavně u lidí co mě obdařovali moudry o bitcoinu takřka sprosté slovo), který nabízel zhodnocení okolo 0,1%. I tak když byla situace lehce odlišná, tak jsem se dozvědě,l co dělá bitcoin, co akcie Čezu či KB a co S&P 500 a všichni, co nakoupili dluhopisy, tak svým rozhodnutím prodělali. Ano, toto jsem četl začátkem ledna 2022.

Co se dělo v tom roce asi všichni jen trochu se zajímající vědí, ale určitě si to zrekapitulujme:

ČEZ: +2%

KB: -28%

S&P 500: -20%

Nasdaq 100: -34%

Bitcoin: -65%

Státní protiinflační dluhopisy: +15,09%

(Data jsou přibližná od začátku do konce roku 2022 z Google Finance)

Kdo zhodnotil nejvíce a vlastně i s nejmenším rizikem je poměrně jednoznačné a musím říci, že i negativní řeči o dluhopisech se poměrně proměnily a už neslyším: „Je to nesmysl“, „Kdyby to bylo tak výhodné, tak si to koupí politici sami“. Ale už slyším: „Ani mi to nešlo koupit“ či „Bohužel to zrušili“.

Otázkou teď je, co dále? Pokračovat do konce? Vybrat a investovat třeba do ETF S&P 500? Pokračovat ještě pár let a pak investovat do S&P 500? Či snad nějaký ten Bitcoin?

Uvidíme, jaká bude situace v dalších měsících, ale sám se v současné chvíli přikláním k tomu ještě tak rok či dva počkat a pak minimálně část vybrat a investovat jinam za lepší cenu, než v době kdy jsem dluhopisy kupoval.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz