Hlavní obsah
Lidé a společnost

Maruška ze Sestřiček Mihulová: Na place si začala s Kachyňou, tanec s nahým pozadím vymyslela sama

Foto: Wikimedia commons by Hadonos - Own work, CC BY-SA 3.0

Ilustrační foto. Velká část filmu Sestřičky z venkovského prostředí se natáčela na Kvildě na Šumavě.

Alena Mihulová si ve snímku Sestřičky střihla jako začínající umělkyně hlavní roli zdravotní setry Marie Sahulové. S filmovou postavou toho měla společného mnohem víc, než by se dalo čekat. Stejně jako Maruška tehdy začínala a byla ještě panna.

Článek

Velká láska režiséra Karla Kachyni a Aleny Mihulové, která v roce 1983 natáčením českého filmu Sestřičky začínala svou velkou hereckou premiéru, se započala přímo na place. A právě natáčení známého komediálního snímku z venkovského prostředí se pro herečku stalo osudovým nejen kvůli její kariéře, ale i z hlediska osobního života.

S postavou měla hodně společného

Alena Mihulová, která v té době studovala střední ekonomickou školu a hrála v amatérském divadle, zprvu váhala, zda se konkurzu na snímek vyprávějící osudy venkovských zdravotních sestřiček, vůbec zúčastnit. Nakonec se ale nechala přemluvit kamarádkou, která tehdy sedmnáctiletou nesmělou dívku na konkurz nakonec přivedla. A udělala dobře. Mladá a tehdy nepolíbená Alena, která ustála i konkurenci dlouhonohých blondýn, neměla do té doby žádné zkušenosti s filmovým herectvím, takže získání role mladé podobně nezkušené sestřičky pro ni bylo průlomové, navíc díky němu poznala životního partnera.

První setkání s manželem bylo rozpačité

Kdo by se domníval, že si Alena s režisérem Karlem Kachyňou, jenž se stal později jejím manželem, sedla na první záběr, ten by se silně mýlil. Nejen, že si ti dva rovnou nepadli do náruče, ale zprvu ani do oka. Když jí totiž vypadl v jednom obrazu natáčeném v sanitce naučený text, popadl režiséra amok a se slovy o zabití herečky vyběhl odtamtud ven. Ta byla z jeho výbuchu vzteku a ostrých slov nejdřív na rozpacích, kolegyně herečka Pavlína Mourková ji ale hned uklidnila s tím, že jde o Kachyňův běžný projev ve chvílích, kdy se nedaří vše podle jeho představ.

Láska na druhý pohled

Foto: Wikimedia commons by Foto Jonn Leffmann, CC BY 3.0

Režisér Sestřiček Karel Kachyňa.

Režisér Kachyňa ovšem brzy pochopil, že po zlém to s Mihulovou zkrátka nepůjde. Začal na ni být hodný a jí se díky tomu začalo dařit před kamerou. Do o jednačtyřicet let staršího režiséra se na základě jeho nápomocné vlídnosti dokonce zamilovala a vznikla z toho životní známost. Později se vzali a v roce 1994, když bylo režisérovi 70 let, se jim narodila dcera Karolína Kachyňová. Otec si dceru však bohužel moc dlouho neužil. Zemřel necelých deset let po jejím narození.

Alena Mihulová, která svého partnera hluboce milovala, jeho odchod dlouho nedokázala rozdýchat. Propadla depresím i závislosti na alkoholu a stáhla se do ústraní. Vše se ale časem zlepšilo a herečce se nakonec podařilo uzdravit. Dnes už opět hraje, rozdává úsměvy a hýří pověstným optimismem. Objevila se například v nekonečném seriálu Ulice nebo ve filmu Anthropoid.

Fakt, že tíhne ke starším mužům, dokázal i její další vztah s o dvaadvacet let starším hereckým kolegou Zdeňkem Duškem známým ze seriálů Ošklivka Katka, Ohnivý kuře a Doktoři z počátků. Ani tento vztah ale neskončil šťastně, protože se oba umělci rozešli v roce 2014 po pěti letech vztahu.

Milostná scéna ji děsila

Chvíle vyděšení a rozpaků zažívala Mihulová během svých hereckých začátků v Sestřičkách poměrně často. Nejen, že byla ve svém povolání stejně jako její postava začátečnice, ale podobně jako ve filmu byla Alena nezkušená také v milostném životě. Když měla natáčet milostnou scénu v sanitce, nebylo jí zrovna do smíchu. V danou dobu byla totiž panna a nedovedla si představit, že svou první milostnou zkušenost bude muset absolvovat před kamerou. „Děsila jsem se té scény v sanitce, říkala jsem si, to na mě ten člověk bude sahat? Měla jsem z toho doslova trauma,“ svěřila se herečka před několika lety ahaonline.cz.

Nakonec se otrkala

Nakonec se přece jenom rozkoukala, a ostatní odvážnější scény začaly být pro dnes už zkušenou charismatickou umělkyni s výrazným pohledem jednodušší, jako je třeba ta v ručnících. Choreografii tanečku, který tančí se svou filmovou starší kolegyní zdravotní sestrou hranou Jiřinou Jiráskovou, při němž odhalují své pozadí totiž vymyslela sama herečka. Inspirací jí měla být nejen její láska k tanci a k pohybu, ale také vlastní vzpomínky na dětství. Podobný taneček totiž prý tancovali doma s tatínkem, když byla malá. Nejen odvážný taneček, ale celý filmový počin po boku starších a zkušenějších kolegů, kteří nešetřili podporou a potřebnými radami tedy odstartoval slibnou a úspěšnou kariéru dnes už otrkané umělkyně. Rozhodně to ale nebylo jenom zásluhou hereččina manžela režiséra Karla Kachyni, který ji obsadil do svých čtyř celovečerních filmů z celkových patnácti a třech seriálů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz