Článek
Jako noví klienti vaší banky pilně studujeme webovou stránku, kterou se Komerční banka prezentuje veřejnosti a zaráží nás, že v mnoha textech používáte ROZKAZOVACÍ ZPŮSOB vyjádření, např.:
Aktivujtesi kartu. Nastavte si, Pojistěte si, Poznávejte, Sjednejte si, Spořte, Připravte se . . .
Občas se najdou úplné perly: „U termínovaných vkladů“ jsou tyto dvě věty, opět ve spojení s rozkazem: . . . „Kdykoli využijte svoje úspory. Podle potřeb.“
Proč ne třeba: A své úspory pak můžete využít podle svých potřeb KDYKOLIV.
Podtext: Právě kvůli tomu, co nabízíme . . . . jsme flexibilní . . .atp.
Možná namítnete, že to jinak nejde. Omyl. Čeština je bohatý jazyk. Příklady:
Místo slova v závorce lze použít jinou skladbu slov, například:
(Aktivujte si) Pro aktivaci karty . . .
(Nastavte si) Aby vše fungovalo k vaší spokojenosti doporučujeme nastavení. . .
(Pojistěte si) Chcete si být jisti, že vše bude v pořádku? Zajistí to . . ., pojistkou je . .
(Poznávejte ) Poznat nové kraje /?/ . . . služby KB usnadňují všechny cesty za poznáváním . .
(Sjednejte si) Jsme k dispozici téměř pro všechny vaše požadavky. Dohodněme se .
(Spořte) Kdo myslí prozíravě dopředu, spoří každou dvacku . . . .
(Připravte se) Jen opatrný člověk bude připraven na . .
A to jsme neprošli celý web . . .
Protože je lidskou přirozeností ignorovat rozkazy, mohlo by se však stát, že tento přinejmenším krajně nezdvořilý způsob oslovování, naopak, budoucí klienty od využívání vašich služeb, odradí.
Chtělo by to kreativního korektora . . . .
Klienti Dvořák a Svoboda přejí hezký den 23.6.2025