Článek
1. Když marketing potká geologii
Je to jen kámen. Tvrdej. Drahý. Lesklý.
Ale pokud jste někdy dostali zásnubní prsten, pravděpodobně v něm byl zasazený diamant. Protože „diamanty jsou navždy“.
Alespoň to říká marketing. A marketing se přece neplete. Že?
2. Doba před diamanty: Svatba bez karátů
Vraťme se do 30. a 40. let 20. století. Zásnubní prsteny samozřejmě existují. Ale diamanty? Ty si tehdy spojujete spíš s šlechtickými večírky než s romantickou žádostí o ruku.
Luxus, ano. Symbol věčné lásky? Ani náhodou.
3. De Beers: Máme hromadu kamenů. Co s nimi?
Britská těžební společnost De Beers čelila nečekanému problému: příliš mnoho diamantů.
A příliš málo lidí, kteří by si je kupovali.
Řešení? Neprodávejme drahokam.
Prodávejme význam.
(A klidně si ho vymysleme.)
4. Copywriting století: Tři slova, co změnila svět
Rok 1947.
Frances Gerety, copywriterka agentury N.W. Ayer, dostane zadání:
„Vymysli něco silnýho na diamanty.“
Ve dvě ráno napíše:
„Diamonds are forever.“
Ráno si tím nebyla jistá.
O 75 let později? No, řekněme, že ten slogan zestárl líp než spousta manželství, které pomohl uzavřít.

Tři slova, co změnila svět
5. Jak z lásky udělat ceník
Kampaň běží jako po másle. De Beers neprodává produkt.
Prodává příběh.
Prodává sen.
A taky špetku společenského tlaku:
„Miluje tě? Tak ať to ukáže diamantem.“
„Nemá na diamant? Nemá na lásku.“
(De Beers to neříká takhle napřímo. Ale prodavači šperků ano.)
6. Výsledek: Z průměrného kamene globální norma
Do 80. let 20. století se stane diamantový zásnubní prsten celosvětovým standardem.
80 % zasnoubených párů v USA volí diamant.
Lidé dávají 2–3 měsíční platy za malý blyštivý kámen.
Proč? Protože láska. A marketing.
7. Kritika: Věčnost na splátky
Samozřejmě, že ten příběh má i odvrácenou stranu:
▪ Etické otázky kolem těžby.
▪ Krvavé diamanty.
▪ Ekologický dopad.
▪ A manipulace, která z city dělá obchod.
Ale přiznejme si to: když se ten prsten blýskne ve světle, realita na chvíli bledne.

Co všechno v prstenu (ne)vidíme
8. Epilog: Láska, lži a lesk
„Diamonds are forever“ není jen slogan.
Je to jeden z největších brandingových zásahů do kultury, jaký kdy marketing spáchal.
Vytvořil nový společenský standard. Nový rituál. Nový tlak.
A co my? Pořád si kupujeme kameny, které vlastně nepotřebujeme.
Ale aspoň s vědomím, že za tím byla geniální copywriterka, trocha lži…
A zatraceně dobrá pointa.
Shrnutí pro ty, co čtou až dolů:
- De Beers měl problém: moc diamantů, málo poptávky.
- Řešení: slogan „Diamonds are forever“ (1947), který změnil dějiny reklamy.
- Výsledek: diamantový prsten se stal globální tradicí.
- Vedlejší efekt: definice lásky jako měsíční splátky.
Zdroje a reference
History.com – The History of the Diamond Engagement Ring
Jak De Beers změnil tradici zásnub a proč diamant nebyl vždycky samozřejmost.
History.com
The Atlantic – How an Ad Campaign Invented the Diamond Engagement Ring
Marketingový plán, který vytvořil kulturní normu.
The Atlantic
Global Witness – Conflict Diamonds
Krvavé diamanty a co selhává v ochraně spotřebitele.
Global Witness
Frances Gerety – Autorka sloganu „A Diamond Is Forever“
Pracovala jako copywriterka ve firmě N.W. Ayer, kde v roce 1947 vymyslela slogan, který definoval celý diamantový průmysl. Jako jedna z mála žen ve světě reklamy 40. let vytvořila frázi, kterou Advertising Age později označil za slogan století.
Wikipedia