Článek
Když se řekne „velká značka“, většině z nás se vybaví stabilita, jistota a pocit, že tenhle brand nemůže nic ohrozit. Jenže historie marketingu je plná momentů, kdy i ty největší korporace balancovaly na hraně propasti – a někdy už měly půlku těla ve vzduchu.
A pak… bum. Zázrak? Spíš odvaha, dobrý nápad a pár velmi špatných nocí na přemýšlení. Příběhy comebacků nejsou jen o štěstí. Jsou o schopnosti se zvednout, otřepat a přiznat si, že to, co fungovalo včera, dnes nikoho nezajímá.
Dnes se podíváme na značky, které byly odepsané – ale místo tiché smrti předvedly návrat, o kterém se učí na marketingových fakultách a píší case studies.
Proč značky padají: Typické příčiny krize
Někdy je to pomalý úpadek, jindy náhlý pád. Ale většinou za tím není jen „smůla“.
Technologická změna – Kodak a digitální fotografie. Nokia a chytré telefony. Historie je plná značek, které vynalezly vlastní hrob.
Skandál a ztráta důvěry – Volkswagen Dieselgate nebo Pepsi s nešťastnou reklamou s Kendall Jenner. Jedna chyba a důvěra mizí rychleji než rozpočet na vánoční kampaň.
Zastaralý brand – Old Spice byl dlouho synonymem pro „vůni pro dědu“. A dědové kupují hodně věcí… ale ti mladší taky chtějí vonět.
Manažerské přešlapy – LEGO v 90. letech zkoušelo dělat skoro všechno – od šperků po videoherní parky – a málem na to doplatilo.
Když se tyhle věci sejdou, většina značek to zabalí. Ale některé… no, podívejme se na ty, které to otočily.
Apple 1997: Z firmy na pokraji bankrotu k nejhodnotnější značce světa
Rok 1997. Apple ztrácí stovky milionů dolarů, vedení se střídá jako trenéři české fotbalové reprezentace a budoucnost vypadá šedivě. Microsoft mezitím roste a Bill Gates si pravděpodobně říká: „Tak tohle máme v kapse.“
Jenže pak se vrátil Steve Jobs. Místo složitých tabulek přinesl jednoduchou myšlenku: „Think Different.“ A spolu s ní i barevný iMac, který vypadal jako sladkost a hlavně – chtěli ho lidé, co dřív na Apple zapomněli.
Apple se přestal snažit být „dalším Microsoftem“. Začal být znovu Apple. Začal mluvit k tvůrcům, rebelům a lidem, co viděli svět jinak. Zbytek je historie – iPod, iPhone, iPad… a od té doby už nikdo nepochybuje, že značka může vstát z mrtvých.
LEGO 2003: Ztraceno ve vlastních kostičkách, zachráněno návratem ke kořenům
Na začátku tisíciletí bylo LEGO v krizi. Snažilo se být víc než jen stavebnice – vyrábělo oblečení, elektroniku a dokonce otevřelo tematické parky, které prodělávaly jmění.
Výsledek? Značka, která kdysi učila děti tvořit, byla rozmazaná a bez směru.
V roce 2003 se ale vedení rozhodlo k něčemu radikálnímu: zjednodušit. Vrátili se k základnímu poslání – umožnit dětem (i dospělým) tvořit světy z kostiček. Navíc otevřeli dveře fanouškům – komunitní platformy a spolupráce s tvůrci znamenaly, že LEGO začalo poslouchat, co lidé chtějí.
Dnes? LEGO je nejen zdravé, ale patří mezi největší výrobce hraček na světě a úspěšně expanduje do digitálního světa her a filmů, aniž by ztratilo svůj základní charakter.
Old Spice 2010: Jak deodorant pro „dědu“ ovládl internet
Old Spice byl dlouho vnímán jako značka pro starší generace – a pro mladé zákazníky téměř neexistoval. Pak přišla reklama „The Man Your Man Could Smell Like“, kde charismatický Isaiah Mustafa oslovil ženy a narážkami prodal produkt jim pro své muže. Kampaň se během prvního týdne stala virálním úkazem na YouTube, a prodeje vzrostly o více než 60 % (a někde až o 107 %) během několika týdnů. Takhle se zábava, absurdita a okamžitá interakce s publikem staly záchranou stařičké značky.
Marvel 1996–2025: Z bankrotu k miliardové akvizici
V polovině 90. let Marvel zažil totální pád: zchudl, omezil tituly i licenční projekty a v roce 1996 vyhlásil bankrot s dluhy přesahujícími miliony dolarů. Obrat přišel díky návratu k jádru značky – komiksovým hrdinům – ke stabilizaci modelu a později k filmovému universu. Postupně vznikl studiový gigant, který si v roce 2009 koupilo Disney za víc než 4 miliardy dolarů. Marvel ukázal, že dobře opečovávané dědictví může přežít i digitální věk.
Burberry 2000s: Jak obnovit luxus v době „čavů“
Na počátku 21. století si Burberry prodělal reputační pády: ikonický károvaný vzor se začal objevovat v ulicích ve spojitosti s nízce kvalitními napodobeninami a tzv. „chav“ kulturou. Nové vedení s Rose Marie Bravo a kreativním ředitelem Christopherem Baileym přistoupilo k radikální změně – omezení check vzoru, návrat k luxusu a digitální komunikaci, oslovování celebrit, návrat ke klíčovým produktům (trenchcoaty, šály) a zrušení licencí, které značku rozředily. Burberry se díky tomu transformoval z „high‑street kýče“ zpět na symbol britské elegance a výrazně zvýšil hodnotu značky.
Když to nevyjde: Brandy, které přesto spadly
Obrat není garantem úspěchu. Například MySpace nebo Yahoo nikdy nenašly jasnou identitu a zůstaly za konkurencí. Blackberry prohrál s dotykovými smartphony...... Některé značky prostě ztratily rytmus a nový start už nepřišel.
Proč je krize často největší motivací k růstu
Pokud by vás vaše značka někdy nasála do krize, pamatujte – to není konec, to je příležitost. Ve chvíli, kdy mdlá vize nastaví směr vzhůru, je šance na „come back“ reálnější než kdy dřív. Jak řekl Steve Jobs: „Think different.“ A někdy stačí prostě myslet jinak.
A co vaše značka? Co by se stalo, kdyby zítra zmizela z trhu?
Reference
- Apple – “Think Different” kampaň a návrat Steva Jobse
Apple’s Think Different: A Case Study in Marketing Excellence (Medium)
Case Study of Apple Inc. (MBA Knol) - LEGO – Přechod od dluhů k opětovné výsadě toy leadera
How LEGO Reclaimed Its Identity and Rebuilt a Global Brand (LinkedIn)
LEGO’s Great Business Model Turnaround Story (Strategyzer)
Innovating a Turnaround at LEGO (Harvard Business Review) - Old Spice – Virální restart a dramatický nárůst prodejů v roce 2010
Old Spice – Smell Like a Man, Man (Wieden+Kennedy)
The Man Your Man Could Smell Like (Wikipedia) - Marvel – Bankrot v 1996 a následná akvizice Disneym za ~4 mld USD
Marvel’s Rise from Bankruptcy to Disney’s $4 Billion Acquisition (The Brand Hopper)
How Marvel Went from Bankruptcy to Billions (Den of Geek) - Burberry – Rebranding pod vedením Rose Marie Bravo a Christophera Baileya
Burberry Harvard Case Study (Scribd)
Burberry (Wikipedia)