Hlavní obsah
Lidé a společnost

Netflix: Od půjčovny DVD ke streamovací revoluci

Foto: Tom Mikulica/ve spolupráci chatGPT

Od obálky k nekonečnu

Z garážové půjčovny DVD se stal globální gigant, který změnil způsob, jak sledujeme seriály a filmy. Netflix přepsal pravidla zábavního průmyslu a vyvolal streamovací revoluci.

Článek

Začátky s DVD poštou

Píše se rok 1997. Reed Hastings a Marc Randolph zakládají malou firmu, jejíž kouzlo spočívalo v jedné obyčejné obálce. Místo, abyste stáli frontu ve videopůjčovně, dorazilo vám DVD domů poštou. Žádné poplatky za zpoždění, žádná trapná chvilka u přepážky, když vracíte film o dva dny později.

V době, kdy Blockbuster vládl světu půjčoven, byl tohle drzý experiment. Jenže  přesně ten, který trefil nerv zákazníků.

Růst a první velké inovace

Netflix vsadil na jednoduchost: předplatné, online katalog a pohodlí. Žádné „pokud nestihnete, platíte penále“. Tohle znělo jako malý zázrak. V roce 2002 šel Netflix na burzu, a místo regionální služby se začala rodit značka s celosvětovými ambicemi.

Zlom: přechod ke streamingu

Rok 2007 byl momentem, kdy se DVD začalo chvět v základech. Netflix spustil první verzi online streamování. Bylo to pomalé, nabídka malá, ale směr jasný. A když Blockbuster odmítl koupit Netflix za 50 milionů dolarů, zapsal se do historie jako firma, která prošvihla největší šanci svého života.

Foto: Tom Mikulica/ve spolupráci chatGPT

Od televize k vesmíru seriálů

Originální obsah

„House of Cards“ v roce 2013 nebyl jen seriál. Byl to manifest. Netflix ukázal, že nechce jen distribuovat, ale také tvořit. A že data o divácích dokáže přetavit v obsah, který má obrovskou šanci uspět. Následovaly „Orange Is the New Black“, „Stranger Things“ a desítky dalších titulů, které se staly kulturními fenomény.

Globální expanze

Netflix se začal šířit po světě jako lavina. Od Kanady a Latinské Ameriky, přes Evropu až po Asii. Lokalizoval obsah, investoval do místní tvorby a dnes má přes 250 milionů předplatitelů. Najednou nebylo nutné čekat, až televize koupí práva, premiéry byly globální.

Současnost a výzvy

Nic ale netrvá věčně. Konkurence se probudila: Disney+, HBO Max, Amazon Prime. Netflix musí řešit sdílení účtů, nasycené trhy a otázku: jak být stále první, když už streamuje úplně každý? Experimentuje s reklamními tarify a investuje do herního průmyslu.

Foto: Tom Mikulica/ve spolupráci chatGPT

Gauč mezi hvězdami

Dědictví značky

Jedno je jisté: Netflix změnil naše návyky. Zavedl binge-watching, dal nám možnost „jen ještě jeden díl“ ve dvě ráno a stal se synonymem pro streamování. Ať už bude jeho budoucnost jakákoli, příběh o poštovních obálkách a globální revoluci se zapíše do dějin marketingu i kultury.

-----

„Věděli jste, že…?“

  • První film, který Netflix poslal poštou, byl Beetlejuice (1998).
  • V roce 2010 měl Netflix už 20 milionů předplatitelů, hlavně díky Wii a PlayStation, kde spustil aplikace.
  • V roce 2015 překonal počet předplatitelů kabelovou televizi v USA.
  • Blockbuster měl šanci Netflix koupit... a odmítl.

TeeMko Signature – Dovětek autora

Každý článek je malý výboj ve vesmíru slov. Někdy zasvítí, jindy zanikne… ale smysl má jen tehdy, když ho někdo zahlédne. Pokud jste ten záblesk zahlédli i vy, nechte po sobě stopu. Každá reakce, sdílení či podpora pomáhá tvořit nový vesmír obsahu, kde kvalita stále září.

Dočetli jste až sem? Podpořte autora libovolnou částkou.
Podpořte autora

-----

Zdroje

  • Netflix – Thanks for Watching
    Oficiální shrnutí éry DVD-by-mail a ukončení služby; milníky od prvního odeslaného disku (1998) po poslední zásilku (2023). Netflix
  • Netflix – Now available around the world
    Oficiální oznámení globální expanze streamingu (po startu 2007 → Kanada, Latinská Amerika, Evropa…). Netflix
  • The Guardian – Stream big: how Netflix changed the TV landscape in 10 years
    Jak Netflix proměnil to, co sledujeme i jak sledujeme (binge-watching, změna modelu TV). The Guardian
  • The Guardian – Netflix’s gamble on originals changed TV
    Přelom původní tvorby (House of Cards) a strategie, která posunula vnímání Netflixu ze „streameru“ na tvůrce. The Guardian
  • WIRED – Netflix gambles on Big Data
    Jak data-driven přístup formoval rozhodování o pořadech a posílil original programming. WIRED
  • Fortune – Blockbuster odmítl koupit Netflix za 50 mil. $
    Vzpomínka spoluzakladatele Marca Randolpha na „promarněnou“ nabídku Blockbusteru (kontext klíčového zvratu v oboru). Fortune
  • The Guardian – Ofcom: 90 % mladých volí streaming
    Data k posunu mladého publika od lineární TV ke streamovacím službám (Netflix jako top volba). The Guardian

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz