Hlavní obsah
Lidé a společnost

Ayrton Senna, tragicky zemřel při tom co miloval

Foto: Wikimedia Commons, CC0 1.0

Ayrton Senna v Mclarenu v roce 1991

1. května uplyne 31 let od smrti jednoho z nejtalentovanějších jezdců Formule 1. Byl neobyčejně talentovaný, silně věřící, cílevědomý a zatraceně rychlý. Bojoval za vyšší bezpečnost jezdců, ta se zlepšila až po jeho tragické smrti.

Článek

Ayrton Senna da Silva, bylo jeho celé jméno. Narodil se 21. března 1960 v brazilském Sao Paulu. Je paradoxem, že odmalička měl problémy s koordinací pohybů a motorikou. Otec ho proto ve 4 letech posadil do motokáry a věřil, že tím vyřeší jeho neohrabanost.

Začátek závodění

V malém Ayrtonovi vzbudil vášeň na celý život. Jeho rodiče museli řešit několik incidentů, při kterých policisté přistihli Ayrtona, jak řídí motokáru v parku nebo na silnici. Prý tak trénoval. Ve 13 letech vyhrál svůj první závod a v roce 1977 se stal motokárovým mistrem Jižní Ameriky.

Foto: Wikimedia Commons, CC BY 2.0

Ve věku 3 let

Odešel do Anglie, kde začal jezdit v britské formuli Ford 1600. Mistrovský titul získal hned napoprvé.

Přestup do F1

Koncem roku 1982, mu nabídl šéf stáje McLaren Ron Dennis sedačku ve svém autě. Senna ale odmítl. Za šest let později s McLarenem získal první titul mistra světa. Na premiéru v F1 si počkal do roku 1984, kdy nastoupil za málo známou stáj Toleman.

Později začal svádět souboje se zkušenějším Alainem Prostem, při velké ceně Monaka pršelo. Senna startoval ze třináctého místa a postupem času se prokousal až na druhém místo za Prosta. Ukázal, že na mokru má neuvěřitelný cit pro řízení, zvlášť na tak úzké trati jako v Monaku, kde je předjíždění velmi náročné.

Foto: Wikimedia Commons, CC BY 2.0

Na mokru byl nedostižný

V roce 1985 přestoupil do Lotusu. Jeho talent byl nesporný. Ovšem technické problémy mu nedovolili lepší než čtvrté místo v šampionátu. Druhá sezona u Lotusu už byla lepší. V domácí GP Brazílie dojel Senna na druhém místě za svým krajanem Nelsonem Piquetem. Druhý závod ve Španělsku už byl první. Ovšem na konci šampionátu byl opět celkově čtvrtý. Třetí rok u Lotusu držel Senna naději na titul dlouho ale po GP Austrálie o ní přišel. Techničtí komisaři ho diskvalifikovali za širší brzdy.

Zásadní zlom v jeho kariéře přišel v roce 1988, kdy dostal angažmá u McLarenu. Senna dostal do ruky to nejlepší nářadí a také zkušeného týmového kolegu Alana Prosta. Zároveň se stali nesmiřitelnými soupeři. Údajně nemohli spát ani ve stejném hotelu. Senna se s osmi vítězstvími stal poprvé mistrem světa. Po fantastickém pole position v Monaku 1988, kdy byl o dvě sekundy rychlejší než týmový kolega, prohlásil, že svůj McLaren řídil ve stavu, kdy byl „mimo své vědomé vnímání“. „Ayrtonův čas byl fantastický. Jenže u takhle rychlého kola musíte jít na velké riziko a podstupovat něco takového už nejsem připravený,“ reagoval tehdy Prost.

V podobném duchu se odehrály všechny Velké ceny přelomu 80. a 90. let, během kterých Prost odešel k Ferrari. Senna získal v novém týmovém kolegovi Bergerovi skvělého přítele a přidal další dva mistrovské tituly.

Imola 1994 nejtemnější závodní víkend v F1

V roce 1994 podepsal Ayrton Senna smlouvu s Williamsem. Nevyhrál ani jednu Velkou cenu, první dva závody dokonce vůbec nedojel. Před víkendem v Imole byl Senna v dost nevýhodné pozici. Navíc nastupovala nová generace závodníků v čele s Michaelem Schumacherem. Senna byl tak pod velkým tlakem.

Při pátečním tréninku měl velkou nehodu jeho krajan Rubens Barrichello, při rychlosti 225 km/h vylétl z tratě. Naštěstí vyvázl živý se zlomeným nosem a naraženými žebry. Sennu to velmi znepokojilo a šel se na stav Barrichella zeptat do nemocnice. Potom vše referoval brazilským novinářům, když měl dobré zprávy.

Sobotní kvalifikaci přerušila další nehoda, tentokrát bohužel mnohem vážnější. Nováček ve Formuli 1 Roland Ratzenberger si při honu za nejrychlejším časem na trati nejprve poškodil přední křídlo, díky čemuž ztratil přítlak a v rychlosti 314 km/h narazil do zdi. V podstatě byl na místě mrtvý. Všichni včetně Senny byli v šoku, bylo to po více jak 10 letech první úmrtí v F1. Senna skončil kvalifikaci a nechal se odvézt na místo nehody safety carem a viděl, že s Ratzenbergerem je to velmi zlé. Byl za to ze strany pořadatelů kritizován, protože ti nechali oznámit Ratzenbergerovo úmrtí až po jeho převozu do nemocnice, aby se Velká cena San Marina mohla nerušeně v neděli odjet a FIA nepřišla o milióny dolarů.

Právě v tomto momentě si organizace FIA v čele s Maxem Mosleyem, jež spravuje šampionát Formule 1, nevědomě zahrála s osudem Ayrtona Senny. Dle tehdejší legislativy se při úmrtí závodníka přímo na trati musí závod odložit, dokud se nevyšetří okolnosti úmrtí.

Senna po celý víkend nebyl ve své kůži, dokonce při jízdě na trati do týmového rádia zdravil svého největšího rivala Alana Prosta, který se rozhodl po sezoně 1993 ukončit kariéru. V hlase Senny byla slyšet trocha sentimentality. S Prostem byli na nože na závodní trati i mimo ní a zřejmě tato rivalita Sennovi chyběla.

V neděli, v den závodu na dopoledním brífinku jezdců Senna navrhoval zvýšení bezpečnosti při závodech a bylo přislíbeno, že se vše projedná před následující Velkou cenou Monaka.

Při čekání na start byl Senna na pole position, při kvalifikaci měl nejrychlejší čas. Seděl ve svém Williamsu a poprvé za svou kariéru ve Formuli 1 neměl nasazenou helmu. Jakoby chtěl, aby si ho fanoušci šampionátu mohli naposledy prohlédnout. To se ale bohužel už nedozvíme.

Závod odstartoval, Senna odjíždí z prvního místa a ujímá se vedení. O dvě řady dále se jednomu pilotovi nepodařilo odstartovat a do jeho vozu, stojícího na startovní rovince, naráží z předposlední řady startující další pilot. Trosky jsou vymrštěny přes ochrannou bariéru a dopadají mezi diváky. Třem z nich způsobují zranění, z toho jednomu z nich vážné. Oba piloti jsou nezraněni. Ale pokračuje se dál, na trať vyráží safety car. Po deseti minutách je připraven restart. Box Williamsu o této skutečnosti Sennu informuje, ten potvrzuje příjem, žádné problémy s vozem nehlásí. Závod pokračuje šestým kolem, Senna předvádí vynikající start a spolu se Schumacherem unikají zbytku startovního pole.

Za rovinkou je zatáčka Tamburello, na konci zatáčky Sennův Williams přestává kopírovat zatáčku a po trajektorii naráží v rychlosti přes 300 km/h pravím bokem do zdi. Část utrženého zavěšení předního kola prošla hledím na Ayrtonově helmě a vážně ho zranila nad pravým okem. I přes včasnou zdravotní péči poskytnutou zdravotním týmem a následném převozu vrtulníkem do nemocnice, Senna 1.května 1994 umírá. V 18:37 se mu zastavilo srdce. Sennův mozek byl silně poškozený a tak se ho lékaři rozhodli neoživovat.

Až po této tragické smrti začala FIA řešit bezpečnost při závodech. Přijala se přísná pravidla pro bezpečnost jak monopostů, tak závodních okruhů. Od té doby na trati F1 zemřel jen jediný pilot, kterým byl v roce 2014 mladičký Jules Bianchi. To byla nešťastná náhoda kdy se střetl s mobilním jeřábem, který odklízel jiný havarovaný vůz.

Na podzim se objevil na Netflixu seriál s názvem Senna, který mapuje jeho život a kariéru.

Anketa

Viděli jste seriál Senna?
Ano, moc se mi líbil
57,1 %
Ano, ušlo to
0 %
Ne
42,9 %
Celkem hlasovalo 21 čtenářů.

Zdroje:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ayrton_Senna

https://www.info.cz/po-praci-lifestyle/pred-30-lety-se-zabil-ayrton-senna-jeho-nejvetsiho-soupere-dnes-nikdo-nezna

https://medium.seznam.cz/clanek/vito-k-pred-30-lety-zemrel-legendarni-zavodnik-ayrton-senna-59705

https://www.garaz.cz/clanek/ayrton-senna-pribeh-zavodnicke-legendy-21001644

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz