Hlavní obsah
Názory a úvahy

Dálniční boom pokračuje

Foto: Pixabay.com

Včera se otevřely další úseky dálnic v Česku. Letos celkem kolem 50 kilometrů. Užívejme si to, nová vláda to pravděpodobně zase přibrzdí. Ale já se chci spíše podívat na ekoaktivisty.

Článek

Začnu dálnicí D5 a obchvatem Plzně. Dostavba obchvatu Plzně na dálnici D5 se stala nejznámějším symbolem průtahů při stavbě infrastruktury v ČR a trvala přes 15 let. Hlavním bodem sváru byl ostrý spor mezi státem a ekologickými aktivisty (zejména spolkem Děti Země) o trasu vedenou přes vrch Valík. Nakonec se jezdí.

Už od 90. let probíhaly ostré spory o trasu D8 přes České středohoří. Ekologové (zejména Děti Země) prosazovali variantu s jedním dlouhým tunelem (Kubačka), který by minimalizoval zásah do chráněné krajinné oblasti. Stát však prosadil levnější povrchovou variantu s několika menšími tunely a mosty, což vedlo k desítkám žalob a zrušených územních rozhodnutí. Nakonec se poslední úsek otevřel v roce 2016, tedy zhruba 20 let po oznámení záměru. Jezdí se.

Včera byla po skoro 60 letech dokončena D1. Hlavním důvodem zdržení byl odpor ekologických spolků (zejména Děti Země a Krajina Dluhonice) a části obyvatel místní části Dluhonice. Ti napadali prakticky každé razítko – od územního rozhodnutí přes výjimky pro chráněné živočichy až po stavební povolení. Kritici dále prosazovali odsunutí dálnice dále od obydlí, zatímco stát trval na schválené trase, která vyžadovala demolici několika objektů a výstavbu masivní, téměř kilometr dlouhé estakády přímo u obce. Od včerejška se jezdí.

Konečně je rozestavena další část D0 – okruhu kolem Prahy. Hlavní brzdou byl desítky let trvající odpor pražských čtvrtí (zejména Běchovic, Dolních Počernic a Dubče) a okolních obcí. Ty se obávaly enormního nárůstu hluku a exhalací, protože trasa vede v těsné blízkosti obydlených oblastí. Kvůli neustálým soudním napadáním musel proces posuzování vlivu na životní prostředí (EIA) několikrát proběhnout znovu. Právní bitvy se vedly o každý detail, od šířky zelených pásů až po umístění protihlukových stěn. Roky se ztratily diskusemi o tzv. „regionální variantě“, která by okruh vedla mnohem dále od Prahy (středem Středočeského kraje). Stát tuto variantu vždy odmítal jako nereálnou, ale debaty blokovaly přípravu té schválené.

D49 stojí, nesmí se používat. Spor se vede o několik set metrů dlouhý sjezd. Nakonec bude povolení vydáno a jezdit se bude.

A mohli bychom pokračovat s D3, další dostavbou D0 a mnoha dalšími.

Takže si to shrňme. Ve všech případech, kde se obstruuje, je nakonec dálniční stavba dokončena. Co vedle toho zůstává v nenávratnu, je čas a práce stovek lidí zaobírajících se vyřizováním účelových námitek a neuvěřitelná pachuť ve společnosti pojící se se slovním spojením „ekologický aktivista“. Dále nevyčíslitelné škody na lidském zdraví, včetně mrtvých (v Plzni někdo údajně vyčíslil, že každý rok zdržení dálničního obchvatu si ve městě díky tranzitní dopravě vyžádal asi 50 mrtvých navíc, ať už vinou nehod, nebo rakoviny), škody na přírodě díky větší spotřebě na nedálničních trasách, materiální škody na zničených lokálních silnicích a zase by se dalo pokračovat.

Diví se někdo, že vzniklo slovní spojení „ekoterorista“?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz