Hlavní obsah
Lidé a společnost

Hrdličkovi, dynastie rodiny zasvěcená mladoboleslavské značce

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: wikimedia commons, CC BY-SA 4.0

Škodu Favorit zkonstruoval Ing. Petr Hrdlička

Rodinný klan inženýrů Hrdličkových je mezi škodováky fenomén. Zasvětil celý život mladoboleslavské značce Škoda a zapsal se tak do jejího směřování.

Článek

Ing. Karel Hrdlička

Foto: wikimedia commons/volné dílo

Karel Hrdlička

Karel Hrdlička byl významnou osobností československého automobilového průmyslu před druhou světovou válkou.

Pocházel z chudých poměrů, v jeho prvním roce jeho matka ovdověla. Protože byl pilným a nadaným studentem, doučoval jiné studenty. Mohl si tak zaplatit studium na reálném gymnasiu v Mladé Boleslavi. Následně vystudoval techniku na vysoké škole v Praze. Po studiu nastoupil jako konstruktér do vagonky Ringhofferových závodů na Smíchově. Kde pracoval např. na salonním vagonu pro císaře Františka Josefa I.

Od roku 1924 pracoval Karel Hrdlička pro koncern Škodových závodů v Plzni. Zde se vypracoval do funkce ředitele. Od 1.ledna 1929 pak přešel do Mladé Boleslavi, do zdejší automobilky, která byla součástí koncernu. Byl jmenován závodním ředitelem a rozšířil malosériovou produkci na pásovou výrobu. V areálu automobilky vznikla nová uhelná elektrárna a karosárna.

Stál u zrodu Škody Popular představené roku 1934. Stal se tehdy otcem dvakrát, protože ve stejném roce se mu narodil syn Petr.

Ing. Petr Hrdlička

Foto: https://www.pametnaroda.cz/cs/hrdlicka-petr-1934

Petr Hrdlička

Petr Hrdlička prožil dětství v období protektorátu, jeho otec tehdy musel odejít ze svého postu v automobilce. V roce 1948 dokončil studia na gymnáziu v Mladé Boleslavi a po únoru 1948 musel na rok do továrny Škoda jako učeň. Po roce mohl začít studovat na průmyslovce, kterou dokončil v roce 1953. Kádrové posudky mu znemožnily přijetí na vysokou školu. Proto nastoupil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel.

Díky schopnostem mu bylo umožněno v roce 1954 přece jen studovat na ČVUT. Po promoci v roce 1959 nastoupil Petr Hrdlička do automobilky Škoda do oddělení konstrukce přípravků.

Postupně se vypracoval v nepostradatelného odborníka při konstrukci automobilů. Dostal úkol zkonstruovat zadní nápravu na připravovaný model Škoda 1000 MB. V dalších letech přispěl k vývoji zadní vlečné nápravy, zasadil se o aplikaci hřebenového řízení, výkonnější brzdové soustavy nebo úpravy čtyřstupňové převodovky na pětistupňovou pro nižší hlučnost a menší spotřebu paliva.

Od roku 1983 pracoval jako ředitel technického vývoje. Ve stejné době automobilka rozhodla o vývoji nového modelu a moderní koncepcí motoru vpředu a pohonem předních kol. Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škody Favorit dokončit v rekordním čase. Nový vůz byl veřejnosti představen v rove 1987. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991.

V roce 1990 z automobilky odešel. Letos oslavil významné jubileum 90 let. Jeho pokračovatelem je syn Martin Hrdlička vedoucí vývoje podvozku a agregátu.

Ing. Martin Hrdlička

Martin Hrdlička je absolventem ČVUT v Praze. Od roku 1996 působí působí jako vývoje v různých oblastech ve společnosti ŠKODA AUTO a.s. Pracoval ve vývoji firem Mercedes Benz AG a VW AG v Německu.

Na svém kontě má pět patentů v oblasti automobilové techniky. Vyvinul první sériový ABS systém v Československu, získal a vybudoval celosvětové kompetence ŠKODA AUTO pro vývoj pohonných jednotek v rámci koncernu Volkswagen. Za tím účelem založil v Mladé Boleslavi nejmodernější Motorové a Emisní centrum v Evropě se špičkovým vývojovým týmem.

Zdroje:

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/vzdyt-nebyl-jen-favorit-sef-vyvoje-skody-hrdlicka-slavi-90-l/r~cd6ca7146e1911efae9c0cc47ab5f122/

https://cs.wikipedia.org/wiki/Petr_Hrdli%C4%8Dka_(konstrukt%C3%A9r)

https://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_Hrdli%C4%8Dka

https://www.pametnaroda.cz/cs/hrdlicka-petr-1934

https://vyzkum.gov.cz/FrontMedailonekDetail.aspx?idsekce=490&kod=RADA&idm=982347

https://www.skoda-auto.cz/novinky/novinky-detail/2024-09-12-skoda-auto-vyjimecny-konstrukter-a-manazer-petr-hrdlicka-slavi-90-let

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz