Článek
V dnešní době máme k dispozici kamiony, železnice, nákladní auta, leteckou či lodní dopravu. Tyto technické pokroky vznikaly až ve 20. století. Ale začátek industrializace na konci 19. století tehdejší továrníky stavělo před složitý problém - dopravit velké množství materiálu a to co nejlevněji a nejrychleji.
Někdo by namítl, proč nebyli využiti raději koně. Důvod je prostý, o koně se musíte starat, mít kolem nich zaměstnance a také samotná péče je náročná a ne zrovna levná.

Carl Weisshuhn
Před tímto problémem stál továrník Carl Weisshuhn, když budoval papírnu v Žimrovicích, které jsou dnes součástí města Hradec nad Moravicí nedaleko Opavy. Pro svojí papírnu potřeboval dřevo a vodu - hodně vody. Carl Weisshuhn proto vymyslel důmyslný dopravní systém. Využil toho, že les, ze kterého vozil dřevo, se nachází zhruba 60 km proti proudu řeky Moravice, a tak v roce 1891 nechal Carl Weisshuhn postavit 3,6 km dlouhý umělý kanál, díky kterému z řeky Moravice získával vodu a zároveň po vodě nechával přepravovat dřevěné kmeny potřebné pro výrobu papíru.
Stavba ale nebyla jednoduchá
Mechanizace existovala minimálně, a tak veškerá stavba kanálu probíhala ručně za pomoci dělníků. Ti museli překonávat skalní masiv, do kterého museli vytesat jak koryto samotného kanálu, tak i 3 tunely, kterými vodní kanál protéká. Kromě tunelů musely být postaveny i dva akvadukty. Na začátku kanálu musela být přehrazena jezem řeka Moravice, aby bylo možné regulovat přítok vody do kanálu. Hloubka kanálu se pohybuje kolem 1,5 metrů. Weisshuhnův kanál bývá také označován jako Papírenský náhon.

Weisshuhnův kanál
A tak postupně vznikalo technické dílo, které vyřešilo problém s dopravou dřeva a vody do papírny v Žimrovicích. Podél kanálu byl také vybudován úzký chodník, aby bylo možné zaručit bezproblémový transport kmenů kanálem.

Weisshuhnův kanál - jeden z tunelů
Jak je to s kanálem a papírnou dnes?
Weisshuhnův kanál se k původnímu účelu již nepoužívá. Poslední transport dřeva po kanálu proběhl v roce 1966. Kanál je ale dnes plně funkční a slouží pro přítok vody pro malou vodní elektrárnu v Žimrovicích, ze které se voda vrací zpět do řeky Moravice. Samozřejmostí je i to, že kanál je zapsán na seznamu technických památek.

Weisshuhnův jez na řece Moravici
Papírna byla zmodernizována a dnes je součástí koncernu Smurfit Kappa, který je jedním s předním výrobců papírových obalů na světě. Jen pro zajímavost, veškerá produkce z výrobního závodu v Žimrovicích pochází plně z recyklovaného papíru.
Dostupnost kanálu a jezu
Podél kanálu je možné se projít, ovšem na vlastní nebezpečí a pouze pěšky. Kanál není nijak zabezpečen, místy sice je nějaké zábradlí, ale v některých úsecích už neplní svojí funkci. Od Žimrovic po Weisshuhnův jez vede po asfaltové cestě červená turistická trasa, která je součástí Evropských dálkových tras (konkrétně E3) spolu s cyklotrasou. Při pohybu u Weisshuhnova jezu si též dávejte pozor na bezpečnost. Jinak Weisshuhnův kanál a jez je celoročně volně přístupný.
V pořadu Toulání po Česku vám budeme přinášet tipy na výlet po celé České republice. Dozvíte se spoustu zajímavých věcí a podíváte se do spoustu zajímavých míst. Pořadem provází Tomáš Minář.
Zdroje pro tento článek: Informační tabule, Wikipedia - informace ověřeny i z jiných zdrojů (Carl Weisshuhn, Weisshuhnův kanál), www.nizkyjesenik.cz