Článek
Před rokem jsem napsal článek „Těžká doba pro živnostníky“, v němž jsem popsal osud legendárního řeznictví na pražských Vinohradech od dob první republiky až po současnost. Tehdy jsem sledoval střídání majitelů, měnící se sortiment i společenské změny. Článek přinesl nostalgii i úvahy o osudu živnostníků v rychle se proměňujícím světě. Netušil jsem ovšem, jak bude jeho pokračování smutné a nevyhnutelné.
Přesně před rokem řeznictví převzala firma Novák, která provozuje mnoho takových prodejen masa. Majitelé měli v nabídce čerstvé vepřové a hovězí maso, široký výběr uzenin a pečivo. Oblíbený byl teplý pult s polévkami, gulášem, pečeným masem, bramboráky, knedlíky a podobně, které si zákazníci mohli vychutnat přímo na místě „na stojáka“ nebo si je odnést domů.
Bohužel prodejna byla celý rok málo navštěvovaná, a to se asi objevilo na tržbách. A tak se minulý týden objevil na dveřích nápis: od 27. června je prodejna trvale uzavřena.
Jedním z důvodů byl stín politických vazeb. Před lety koupil několik pražských řeznictví Andrej Babiš, který v nich prodával pod značkou „Pražské řeznictví“. Jakmile se rozkřiklo, že i Vinohrady pod ním fungují, místní lidé prodejnu bojkotovali. Babišovy prodejny sice později koupili jiní majitelé, ale nedůvěra přetrvala. Výsledek byl bohužel předvídatelný.
Majitel se změnil ještě jednou, ale návštěvnosti to nijak nepomohlo. Poslední majitel firma Novák, která se ujala prodejny zhruba před rokem, se opravdu snažila. Návštěvnost se bohužel nevrátila na původní úroveň. Patrně byl prodej hodně ztrátový, protože zboží bylo stále čerstvé. Já osobně prodeji masa nerozumím, ale domnívám se, že neprodané maso musela firma likvidovat, nebo ho zužitkovat jiným způsobem který jistě nebyl ziskový. Menší zájem o maso a uzeniny je určitě způsoben také změnou stravování.
Nabyl jsem dojmu, že lidé asi doma méně vaří. Stále se rozvíjí služba dovozu hotových jídel domů několika firmami. Často vidíme na ulici člověka jedoucího na kole, na motorce, i v autě, který veze uvařené jídlo z restaurace v hranaté tašce. Všiml jsem si i v blízkém supermarketu, že stále více lidí jsi těmito specializovanými firmami nechává obstarat nákup a nechává si ho dovézt domů.
V supermarketech se samozřejmě většinou neprodává čerstvé maso, ale prodává se maso už opracované v balíčcích. Maso sice nebývá mražené, ale je chlazené. Rozhodně není čerstvé, tak jako tomu bývá ve specializovaných řeznictví.
Pochybuji, že by se prodej masa a uzenin v prostorách nynějšího řeznictví Novák na pražských Vinohradech obnovil.
Krásné zázemí s kuchyní a bourárnou, kde se za socialismu bouraly celé půlky prasat nebo hovězího, teď zůstane nevyužité. S velkou pravděpodobností tu otevřou něco úplně jiného.
Je to škoda, ale odráží to širší fenomén: Češi chtějí levné dovážené potraviny, domácí chov na maso ztrácí konkurenceschopnost a další řezníci mohou skončit stejně. Pro nové generace už bude běžné nakupovat jen přes internet a nechat si všechno dovážet.
Zase přibydou další nezaměstnaní, nebo různí marketéři, reklamní pracovníci, podcasteři, youtubeři a další lidé v činnostech kde se nic nevyrábí. Další generace lidí už se narodí s tím, že prodejny přestanou existovat a všichni si zvyknou na nakupování pouze přes internet. Rozvážková služba se samozřejmě zdraží, protože pohonné hmoty budou také podstatně dražší.