Článek
Dobrý den,
na Vašem e-shopu jsem si koupil tlakoměr SENCOR SBP 1500WH a nepodařilo se mi ho podle návodu nastavit. Na čísle Vaší telefonické podpory jsem mluvil s panem Č. a dohodli jsme se, že pošlu krátké video.
Podle návodu jsem nastavil datum a čas. Potom jsem měl automaticky objevit nápis SP a podle toho jsem měl zapnout nebo vypnout zvuk. Nápis SP se neobjevil, ale po nastavení data a času se vypnul displej. Po stisknutí levého nebo pravého tlačítka se objevila ikonka s číslem měřené osoby a vedle toho blikal symbol, který v návodu není uveden. Po stisknutí prostředního oranžového tlačítka se objevily číslice a kompresní motorek začal pracovat. Do telefonu mi pan Č. sdělil, že tlakoměr je bez zvuku. Je to podivné, když po straně má reproduktor. Takto mi není jasné, jaký účel má zvuk v tlakoměru. Zajímá mě to proto, že v současné době se měřím starším tlakoměrem Beurer BM49, který sděluje výsledky měření hlasovým výstupem česky, polsky, maďarsky a rumunsky a případně jde zvuk vypnout. To je pro špatně vidící lidi příjemné. Pan Č. nevěděl, co znamená blikající symbol v horní části displeje, jehož význam v návodu není uveden. Nerad bych přístroj poškodil různými zkusnými mačkání tlačítek stylem „co to udělá“, abych nepoškodil přesnost měření. Tlakoměr nemá ani v návodu uvedeno jak ho uvést do továrního nastavení, což bývá dnes u elektronických zařízení běžné. Také mi není jasné, co znamená, že číslice na displeji jsou buď bílá, zelená, žlutá nebo červená.
Připojení na internet pomocí mobilního telefonu jsem ani nezkoušel, když jsem, podle návodu nedokázal ani základní nastavení tlakoměru. Sdělte mi prosím, zda tlakoměr má závadu a mám ho poslat zpět nebo jak ho nastavit, když přiložený návod (i tentýž návod stažený z vašich stránek) neodpovídá realitě. Tlakoměr zatím nebudu používat.
V příloze posílám kromě videa výstřižek z návodu, který neodpovídá skutečnosti a fotku štítku se zadní strany přístroje a jakýsi kód přilepený na krytu pro baterie zevnitř.
Děkuji a jsem s pozdravem
Tomáš Němec
Dodatek
Dříve, než ocituji odpověď servisu, vložím sem citaci z návodu:

tlakoměr - citace z návodu
Odpověď technické podpory:
Dobrý den, pane Němče,
model Sencor SBP 1500WH není vybaven zvukovým ani hlasovým výstupem. Blikající symbol v horní části displeje je ikona Bluetooth – znamená, že je tlakoměr připraven k párování s telefonem přes aplikaci. Barevná stupnice na displeji zobrazuje úroveň naměřeného tlaku podle klasifikace WHO (zelená = normální, žlutá = mírně zvýšená, červená = vysoká).
S pozdravem
Technická podpora
***
Čtenář Č.B. mi v diskuzi k tomuto příspěvku napsal:
Myslíte, že v supermarketu by vám poradili? Zvuk nerovná se hlas. Často bývají návody společné pro více modelů, takže popisovaná funkce na levnějším zařízení nemusí být. Na stránce Sencor je napsáno, co tento model umí a o hlasovém výstupu tam nic není. Třeba to může jen „pípnout“. Různé barvy jsou na tlakoměrech běžné – žlutá je nízký tlak, zelená normální, a červená vysoký. V přístroji nějaká složitá elektronika nebude, aby se dalo zvolit „tovární nastavení“. Podle mne jediné, co můžete udělat je, vymazat paměť, pokud je plná.
Mačkáním tlačítek nemůžete přístroj poškodit.
***
I prodavač ve specializované prodejně často neporadí.
Pan Č.B. možná kupuje elektroniku v supermarketu. Já se jí snažím kupovat v prodejnách s elektronikou. Ale jsem si vědom, že i tam mi málokdy poradí. Většinou si musí sami na webu své firmy přečíst, co se tam píše o požadovaném výrobku. Takže zpravidla, když si kupuji elektroniku, stáhnu si někde předem návod k výrobku v češtině, podrobně si ho přečtu a pak se rozhodnu o koupi.
Tlakoměr, který jsem pro příklad uvedl výše, mě zaujal, když jsem si na webu firmy objednával náhradní součástku k holícímu strojku. Ten strojek jsem předtím koupil v kamenné prodejně. Jenže náhradní součástka se nedala koupit přes prodejnu, kde jsem holící strojek kupoval, ale pouze přes web výrobce/distributora.
Kvalita návodu
Někdy bývá v návodu uvedeno, že ten návod je platný pro několik modelů výrobku, kdy třeba dražší má víc funkcí. Ale v tomto případě byl uveden jen jeden model. Poté, když jsem dostal ze servisu odpověď, zajímalo mě, zda se ve světě prodává jiný model téhož tlakoměru se zvukovým výstupem. Za pomocí umělé inteligence Copilot jsem zjistil, že tomu tak skutečně je. Tlakoměr, který je úplně stejný, jenom má funkční hlasový výstup a v návodu má dokonce popis pokynů, kterým tlakoměr k uživateli mluví. Jenže ten stejný tlakoměr pod jiným názvem prodává jiná firma mimo území České republiky.
Jak jsem se této skutečnosti s pomocí Copilota dopátral, je také zajímavé, ale to třeba popíšu v jiném článku.
Proč jsem napsal tento článek, to jsem uvedl už v titulku.
Na závěr jenom zopakuji, proč jsem tento článek napsal. Ač se může zdát, že je to o tlakoměru, není tomu tak. Článek je o tom, proč nerad nakupuji přes e-shopy. Protože komunikace s nimi je pro mě složitá. Jenže kamenných obchodů v okolí prudce ubývá. Možná, že za několik let nebudou existovat vůbec a místo nich budou jen jakési výdejny. Možná, že v dalších generacích se budou lidé divit, že v minulosti existovala místa, kde si lidi mohli věci prohlédnout, případně vyzkoušet a když jim to nevyhovovalo, šli po ulici o kousek dál a tam našli něco pro sebe vhodnějšího.
Kamenné prodejny upadají dlouho.
Vzpomněl jsem si, jak jsem kdysi zaznamenal na svůj blog konec prodejny elektroniky v ulici Na Poříčí v Praze. Bylo to už v roce 2008, před masívním rozvojem sociálních sítí. Pokud se chcete na můj tehdejší článek s názvem Práce smrdí podívat, najdete ho v odkazu.
Už tehdy si lidi nějakou věc přišli prohlédnout do prodejny a místo aby si ji koupili tam, objednali si ji za lacinější sumu po internetu. Mladším lidem stačí obrázky na internetu. My starší jsme ji potřebovali vidět a vyzkoušet si ji. Ale mně absence kamenných obchodů chybí dodnes.