Článek
Rodák z Valašského Meziříčí letos jezdil za tým Invicta Racing ve Formuli 2. Tým loni i letos vyhrál pohár konstruktérů.
Mládí
Jako většina závodníků začínal Staněk na motokárách. V roce 2019 přestoupil do formulí a zúčastnil se seriálů F4 UAE, F4 Itálie, F4 ADAC, F3 Asie a Euroformula Open.
Formule 3
V roce 2020 tým Charouz rozhodl, že Staňka pošle do F3. Postupně vystřídal týmy, které se pohybovaly ve středu nebo lepší části startovního pole. Staněk sbíral zkušenosti i body. Zlom přišel v roce 2022, kdy přestoupil do týmu Trident. Jednoho z nejsilnějších týmů v F3. Dokázal se prosadit i na stupně vítězů, na konci sezony skončil celkově na 5. místě.
Formule 2
Zásadní krok přišel v roce 2023, kdy s týmem Trident postoupil do F2. To je kategorie kdy už prakticky všichni jezdci bojují o to jediné, o sedačku v F1. Tomu odpovídá i konkurence. F2 je výrazně náročnější než F3, formule má větší výkon a lepší aerodynamiku. Je zde proto i náročnější práce s pneumatikami. Tým Trident ale není ten, který by dokázal vyhrát šampionát. Staněk v něm ale dokázal získat cenné zkušenosti. Letos 2025 přestoupil do týmu Invicta Racing, který v roce 2024 vyhrál pohár konstruktérů. Tady už měl Staněk ty nejlepší podmínky. Dokázal, že má rychlost srovnatelnou s nejlepšími jezdci z pole.

Staněk v Rakousku závod F2 2025
Na konci sezony skončil na 10. místě. To je výsledek, který znamená respekt ale ne automatickou vstupenku do sedačky F1. Nestal se mistrem ani vicemistrem a nebyl dlouhodobě součástí žádného oficiálního juniorského programu F1 týmu.
To ukazuje náročnost nejvyšších pater motorsportu. Vyhrát závod v F2 ještě neznamená automatickou vstupenku do F1. Už je jasné, že hlavní sedačky v F1 pro rok 2026 jsou obsazené. Jeho závodnická kariéra tím ale nekončí, spíše se jen uzavřela jedna kapitola.
Staňka zastupuje prezident Autoklubu České republiky Jan Šťovíček. Ten nedávno řekl, „Myslím si, že Roman patří do formule 1 jako rezervní nebo testovací jezdec. Vedle toho ale musí závodit v nějaké jiné sérii, protože není dobře, aby nejezdil nic.“
Další jeho slova dokazují, že motorsport a F1 zvlášť, je hlavně o penězích. „Problém je samozřejmě v penězích, týmy mají hodnotu miliard dolarů a požadavky, které kladou na jezdce, jsou obrovské. Když nepřijdete s balíkem desítek milionů dolarů, nemá to smysl. A to je něco, co my nechceme. Nechceme licitovat s těmi, co jsou schopni donést 40 až 50 milionů dolarů. Hledáme rozumné řešení, proto to trvá tak dlouho.“
Uvidíme, kam povedou další kroky Romana Staňka. Vidět po letech českého pilota v F1 by bylo něco neskutečného.
Anketa
Zdroje:
https://www.youtube.com/watch?v=oE1d5ObixnA
https://cs.wikipedia.org/wiki/Roman_Stan%C4%9Bk
https://www.idnes.cz/sport/formule/roman-stanek-do-f1-nabidky.A251202_102424_formule_hrj






