Článek
Obec Horoušany se rozhodla, že v lokalitě navazující na místní skatepark zklidní dopravu. Konkrétně se jedná o ulici Za Panskou zahradou a navazující ulici Diamantovou a ulici Průběžnou v části obce Horoušánky. Od projektové kanceláře si proto nechala vypracovat projekt pro realizaci dopravně-bezpečnostního opatření, pod kterým jsou podepsáni projektanti M. Kubinová a J. Kubina z Brandýsa n. Labem.
Po konzultacích s odborníky a dopravním inspektorátem vzešel návrh, že dosavadní obytná zóna v dané lokalitě bude zrušena a nahrazena zónou s maximální povolenou rychlostí 30 km/h a dalšími, souvisejícími zpomalovacími prvky, jako jsou ostrůvky či retardéry.
Záměr uveřejněný na úřední desce nicméně vzbudil velkou vlnu emocí a reakcí. Místně příslušný úřad v Brandýse nad Labem obdržel během několika dní asi dvacet námitek, přičemž lhůta pro jejich podání ještě neskončila. Ve středu 17. září v podvečer svolalo vedení obce setkání s občany přímo v dané lokalitě, na křižovatce ulic Za Panskou zahradou a Na Vyhlídce. Kromě starostky Taťány Kmentové a místostarosty dorazil i projektant a zhruba čtyřicítka místních občanů. V průběhu jednání bylo znát, že se jedná především o zástupce rodin s dětmi nebo majitele psů. Emoce tak zpočátku jednání překonávaly pokus o klidnou debatu. To se však s postupujícím časem a zejména díky klidnému přístupu projektanta změnilo, a nakonec se věcně diskutovalo.

Zprvu debatou cloumaly emoce, později přešla do praktické roviny
Prakticky všichni diskutující občané se shodli – chtějí zachovat současnou obytnou zónu a v ideálním případě ji rozšířit i do navazující Diamantové ulice. Místní také nechápali, proč by mělo vůbec ke změně dojít a jaký by byl smysl upravit rychlost na maximálních 30 km/h, když v obytné zóně platí rychlost 20 km/h.
„Potřebovali jsme řešit zpomalení dopravy v lokalitě, prvotně po výstavbě skateparku jsme zjistili, že tam šíleným způsobem jezdí auta u autobusových zastávek a že v té lokalitě začíná být pohyb dětí velmi nebezpečný. Potom také to, že v lokalitě Za Panskou zahradou lítají auta šíleným způsobem, i když je tady obytná zóna,“ uvedla starostka Kmentová přímo na místě a dodala: „Snažili jsme se dohodnout s projektanty, aby nám navrhli opatření pro celou lokalitu. Projížděli jsme to s policií, která stanovila nějaká kritéria, podle kterých to projektanti navrhli a na základě toho vzniklo dopravně-bezpečnostní opatření a projekt.“
Projektant vnesl do jednání klid a profesionalitu
„Řešili jsme ulici Za Panskou zahradou celou a ulici Diamantovou, kdy po konzultaci s dopravním inspektorátem bylo řečeno, aby se kolmé ulice sjednotily do zóny třicet a sjednotit s navazující částí sousedních Úval. Proto bylo navrženo obytnou zónu zrušit – takže jsme v návrhu zrušili a nahradili zónami třicet a abychom zpomalili provoz, tak jsme navrhli všude přednosti zprava vodorovným dopravním značením a navrhli jsme i zálivy s parkovacími místy a zelení a další vodorovné dopravní značení a zpomalovací prahy,“ popsal návrh projektant.
Projektant také doplnil, že zóna s třicítkou se dává většinou tam, kde jsou chodníky. Tím vzbudil první vlnu protestních hlasů – protože v dané lokalitě chodníky převážně chybí. „A to je ten zásadní problém,“ ozývalo se. „Norma nám říká, že zóna třicet může být i tam, kde chodníky nejsou,“ upozorňoval rychle projektant.
Defenzivní starostka čelila emocím spoluobčanek
Ten také začal rozumně popisovat, jaké jsou další možnosti, včetně zachování obytné zóny. Z davu zazněla očekávaná otázka: „O co vám jde?“ Strhlo se překřikování, na které se zdálo, že projektant nemá šanci reagovat. Slova se ujala místní občanka, která chtěla vzít diskuzi od počátku a ptala se: „Kdo, kdy tady byl na šetření? Kdy jste tu byli? Ve všední den? Když si tu děcka hrají? Který den to bylo?“ Starostka reagovala, že místní šetření bylo na jaře, přesné datum z paměti nevěděla. „Mám to v kalendáři, byli jsme tady,“ reagovala starostka. „Nikde o tom nebyl zápis, měla bys vědět, kdy jste tu byli,“ reagovala jedna z občanek.

Debatovat dorazilo asi čtyřicet místních občanů.
„Stál jsem odpoledne na ulici deset minut. Za tu dobu tu projelo asi sedm dětí, směrem na skatepark. Nechápu, proč chtějí obytnou zónu rušit,“ přidal se do debaty další muž. „Je to hovadina,“ měla jasno další občanka. „Dejte obytnou zónu i do Diamantové a hotovo,“ křičela další paní směrem na projektanta. „My musíme řešit dopravní obslužnost,“ namítala starostka, která se odvolávala na dopravní inspektorát. „Stáhněte ten návrh,“ naléhala na obec další z diskutujících.
V průběhu asi hodinové debaty bylo nakonec oznámeno, že projektanti návrh přepracují a do té doby se příslušné řízení přeruší. Projektant dokonce prozradil, že na základě mnoha připomínek od místních už obec návrh preventivně stáhla. Vedení obce pak přislíbilo další jednání s místními přímo na ulici, až bude připraven přepracovaný návrh. Občané projevili zájem, aby nejen zůstala obytná zóna, ale ještě byly doplněny zpomalovací prvky. Sporný bod je součástí zářijového programu jednání zastupitelstva, které se uskuteční v úterý 23. září od 19 hodin.