Článek
Dne 10.5.2022 vydal stavební úřad Milín územní souhlas Č.j 514/2022/MIL/SU-6/M.
Dne 13.6.2022 byla na obecní úřad Milín zaslaná žádost o informace podle zákona 106/1999,
Žádám obec Milín o informace
Žádám o zaslání informací k povolení - ve věci povolení mobilního zařízení dvou kontejnerů na pozemku číslo 331/1 k.ú Orlické Zlákovice.
Jedná se o půjčovnu sportovního vybavení v kempu Trhovky
Prosím o zaslání povoleni k umístění - stavební povolení popřípadě uzemní souhlas.
Nesouhlas s postupem stavebního úřad s vyřízením žádosti o informace.
Krajský úřad Středočeského kraje, Odbor legislativně právní a krajský živnostenský úřad, jako příslušný nadřízený orgán podle paragrafu 16 odst.3 zákona č.106/1999 Sb o svobodném přístupu k informacím, dále jen informační zákon .
Rozhodnutí povinného subjektu Obecního úřadu Milín číslo jednací 818/2022/MIL/SU-3/M ze dne 27.6.2022 o odmítnutí žádosti o poskytnutí informací se podle ustanovení §90 odst.1 písm. b/ správního řádu ruší a věc vrací k novému projednání.
Nadřízený orgán se tak neztotožnil s hodnocením věci povinným subjektem, jeho rozhodnutí shledal věcně nesprávným a nezákonným, jako takové jej zrušil a věc vrátil k novému projednání ve smyslu ustanovení § 90 odst. 1 písm. b / správního řádu (viz příloha)
Obstrukce stavebního úřadu ohledně neposkytnutí informací.
Ač stavební úřad informace poskytnout nechtěl a víme proč (viz níže ) informace na konec poskytnutá byla. Nejen to že stavební úřad dává podmínky do územního souhlasu ale ke všemu ani stavební úřad neřeší nesouhlasné stanovisko životního prostředí.(Opět další nezákonný postup) Stavební úřad měl žádost o územní souhlas zamítnout. Jiný postup mu nezbýval, neboť stavební úřady nemohou názory dotčených orgánů přehodnocovat.
Od začátku je tato akce stavebního úřadu Milín je nezákonná.
Již „pouhý“ vstřícnější, rychlejší a přednostní postup úřadu vůči investorovi znamená ze strany samosprávy nemístné ovlivňování výkonu státní správy a ze strany úřadů neodůvodněné činění rozdílů mezi jednotlivými osobami, jejichž rovnost v právech je ústavně zakotvena.
Právo na informace
Právo na svobodný přístup k informacím je garantováno Listinou základních práv a svobod (dále jen „Listina“).[1] Povinné subjekty (státní orgány, územní samosprávné celky a jejich orgány a další veřejné instituce a subjekty, kterým zákon svěřil rozhodování v oblasti veřejné správy) mají dle zákona povinnost poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti, a to buď na základě žádosti, nebo aktivním zveřejněním.
Mezi typické nezákonné postupy úřadů v této oblasti patří
- neposkytnutí požadovaných informací (případně pouze částečné poskytnutí) bez dostatečného odůvodnění,
- odmítnutí poskytnutí informací ze správních spisů s odůvodněním, že jsou přístupné jen účastníkům řízení,
- nečinnost povinných orgánů,
- požadování neúměrně vysokých úhrad nákladů za poskytnutí informací,
- podmiňování poskytnutí informací zdůvodněním, k čemu je potřebujete.
Nevhodné chování úředníků
Nezákonný postup může spočívat také v nevhodném chování úředníků.
Mezi typické nezákonné postupy úřadů v této oblasti patří
- nezdvořilé nebo nevstřícné jednání (jednání v rozporu se zásadou, že veřejná správa je službou veřejnosti),
- nezdvořilé porušování etického kodexu a zásad slušného chování (tímto porušením je jednání, které zahrnuje osobní či jiné urážky, narážky, diskriminaci, ponižování anebo vulgarismy),
- nevhodné jednání spočívají v tykání či zvyšování hlasu,
- nadměrný formalismus či jiné ztěžování uplatnění práv účastníka řízení
Upozornění
Nejedná se o dehonestaci úředníku stavebních úřadu ale o ukázku problému určitých úředníku.
Zdroj.
- https://frankbold.org/poradna/korupce-a-transparentnost/korupce-a-jednani-uredniku/zakladni-informace/rada/jake-jsou-typicke-nezakonne-uredni-postupy
- https://www.forum24.cz/bude-se-konecne-stavet-novy-stavebni-zakon-po-sedmi-letech-s-aktovkou-na-zadech-a-s-nepopsanymi-sesity