Článek
Ten v dopise předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové požadoval, aby EU při revizi emisních limitů po roce 2035 zohlednila i „vysoce účinné“ spalovací motory. Komise zareagovala překvapivě vstřícně.
Komisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas se nechal slyšet v deníku Handelsblatt, že „dopis kancléře Merze byl přijat velmi pozitivně.“ Na otázku, zda EU hodlá vedle hybridních vozů povolit i klasické spalovací motory, se vyjádřil tak, že jsou „otevřeni všem technologiím.“
Závan zdravého rozumu
Takže už nejen kancléř Merz, ale i lidé z Evropské komise nyní zcela otevřeně hovoří o konci zákazu spalovacích motorů. Evropská komise otevírá cestu pro nová vozidla se spalovacím pohonem i po roce 2035.
Tato možnost má být zahrnuta do „balíčku pro automobilový sektor“, který Komise plánuje představit v následujících týdnech. Jde o obrat o 180 stupňů.
Komise má v plánu zahrnout v novém balíčku pro automobilový sektor „veškerý technologický vývoj“, a to „včetně role bezemisních a nízkoemisních paliv a pokročilých biopaliv“.
Podle slov komisaře pro dopravu je to důležité pro „hospodářsky udržitelný a sociálně spravedlivý“ přechod ke klimaticky neutrálním pohonům. Další dva úředníci z Evropské komise měli podle německého listu potvrdit, že tradiční spalovací motory bude možné povolit v případě, že budou tankovat biopaliva nebo e-paliva.
Šlo by tedy o výrazné uvolnění pravidel a konec jednostranného spoléhání na elektromobilitu. Musíme být otevřeni i jiným řešením.
Málo se v minulých letech připomínalo, že relevanci mají také jiné faktory, než je klima. Proto vnímám jako obrovský posun od dob úřadování ultrazeleného fanatika Franse Timmermanse, když komisař pro dopravu zdůrazňoval, že „chceme dodržet naše cíle, ale musíme přitom zohlednit všechny nedávné geopolitické události.“
Mluvil také o potřebě neohrozit naši konkurenceschopnost, a zároveň pomoci evropskému průmyslu udržet technologický náskok. Taková slova působí skutečně přelomově. Zdá se, že nad zelenou ideologií začíná postupně získávat navrch zdravý rozum.
Podaří se návrh prosadit?
Pro evropský průmysl by změna kurzu byla vcelku líbivým dárkem. Zdaleka však ještě není vyhráno. Pro návrh EK bude potřeba získat dostatečnou podporu mezi členskými zeměmi EU, která zatím není jistá. Z velkých zemí podporují návrh Německo a Itálie. Odmítavě se stavějí např. Francie a Nizozemsko.
Ze strany Komise jde o naprosto správný krok, k němuž se ale mělo přikročit už dávno. Na hospodářskou udržitelnost, zachování konkurenceschopnosti a dopady geopolitických událostí se bohužel často zapomínalo.
Ekologická opatření mohou mít opodstatnění pouze tehdy, pokud zároveň nezničí evropskou ekonomiku. Od začátku říkám, že ten zákaz byl nesmysl. Elektromobilita nemá být diktát. Technologie mají mezi sebou soutěžit.
Prosadit se má ta, která je ekonomicky nejefektivnější bez opatření deformujících trh. A teď je čas tento omyl, který nám tu po Timmermansovi zbyl, definitivně zahodit, čím dříve se tak stane, tím lépe.





