Hlavní obsah
Lidé a společnost

Televizní past na seniory, co slibuje investici, ale prodává cetky

Foto: toplenka AI ilustrace: DALL·E

„Investice, která není investicí: Past jménem pamětní mince“

Článek

Jak se šmejdi přesunuli z kulturáků do televize

Možná si pamatujete „předváděčky“ – autobusy plné seniorů, kteří byli zlákáni na oběd a vraceli se s dekou za deset tisíc. Tyto akce skončily pod tlakem veřejnosti a zákonů. Jenže šmejdi se nevzdali. Jen změnili taktiku.

Dnes už nesedí v kulturácích. Dnes mají vlastní reklamy na velkých televizích. A místo hrnců a dek prodávají „pamětní mince“. A jiné

Jak trik funguje

  • Reklama vás naláká na „jedinečnou minci zdarma, jen za poštovné“.
  • Objednávkou vstoupíte do „klubu“ – začnou vám chodit pravidelné zásilky mincí za stovky až tisíce korun.
  • Tyto mince nemají žádnou investiční hodnotu – nejsou to zlaté nebo stříbrné mince, jen levné odlitky.
  • Firma si mne ruce. Pro někoho pár stovek, pro ně milionové obraty.

Proč míří hlavně na seniory

  • Starší lidé důvěřují televizi – co běží na velké stanici, to přece nemůže být špatné.
  • Slovo „pamětní mince“ v nich vyvolává dojem hodnoty, jistoty, investice pro budoucí generace.
  • O investicích do zlata či stříbra většinou nic netuší – a tak snadno uvěří iluzi.

Proč to televize dovolí

Proč to TV podporuje?

  • Televize neprodává přímo – pouze pronajímá reklamní prostor.
  • Pokud firma, která inzeruje, splňuje zákonné náležitosti (má obchodní podmínky, možnost odstoupení od smlouvy, není v exekuci apod.), televize ji prostě pustí do vysílání.
  • Není to tedy tak, že by televize garantovala hodnotu těch mincí. Televize v podstatě jen bere peníze za reklamu.

Ve skutečnosti je to hodně na hraně etiky – reklama působí, jako kdyby šlo o investici nebo unikát, ale ve skutečnosti je to spíš marketingová past. Česká obchodní inspekce na tyto praktiky už několikrát upozorňovala.

Z kulturáků na obrazovku

Je to pořád ten samý princip:

  • dřív dárky, obědy a tlak obchodníků v kulturácích,
  • dnes profesionální hlas v reklamě a iluze investice.

Jen kulisy se změnily. Šmejdi pochopili, že televize jim otevře dveře k tisícům lidí najednou – a mnohem elegantněji než autobus na hromadnou akci.

Co s tím

  • Pokud jste naletěli, máte právo do 14 dnů odstoupit a odmítnout další zásilky.
  • Opravdová investiční mince má jasnou ryzost, váhu a cenu podle burzy. Kupuje se u ověřených prodejců drahých kovů, ne v teleshoppingu.

Pamatujte: mince z teleshoppingu není investice. Je to jen drahý suvenýr s nulovou hodnotou.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz