Článek
Reklamy jsou součástí života každého z nás. Vidíme je v metru, na nádražích, na reklamních plochách v centru měst i na billboardech podél silnic. Filmy, seriály a pořady vysílané v televizi jsou jich doslova plné. Do jisté míry tak ovlivňují nákupní chování každého z nás. Některé z nich přejdeme, aniž by v nás zanechaly jakýkoliv dojem, některé se ale časem stanou doslova legendárními.
To platí i o reklamních spotech mobilního operátora, které spatřily světlo světa v roce 2014. Hlavní role se v nich ujal Ivan Trojan. Jednalo se o jedny z nejpovedenějších a nejvtipnějších reklam, které si Češi doslova zamilovali. Jedna z nich se ale ostatním vymykala. Ivan Trojan v ní potkal polského obchodníka maskovaného jako jehličnatý strom v lese. Když svůj obchůdek rozbalí, nabízel všechno, co si mohl český turista přát. Mezi nabízenými výrobky byly i lizáky malinové a telefon komůrkový amerikánský.
Jenže rozuzlení této reklamy bylo v tom, že Ivan Trojan si svůj starý telefon u polského šmelináře vyměnil za nový, aniž by potřeboval peníze. Jenže se záhy ukázalo, že se jedná o nekvalitní a nefunkční aparát. A to popudilo Poláky, protože to jejich obchodníky ukazovalo ve špatném světle. Nejprve se ozvala polská ambasáda a podala proti reklamnímu spotu oficiální protest. Za neetickou ji označila i arbitrážní komise Rady pro reklamu.
Operátor byl tak nucen reklamu stáhnout, přestože se lidem u nás líbila a byla to jedna z nejoblíbenějších reklam za dlouhé roky. V televizi ji už tak nikdy neuvidíme. Na Youtube je však stále dostupná. A její nejsledovanější verze má už přes tři a půl milionu shlédnutí. Ve sledovanosti na této platformě ji překonala pouze reklama na jeden z potravinových obchodních řetězců působících na našem území, kde role ústředních postav spotu ztvárnilo jedinečné duo Michala Suchánka a Richarda Genzera.
Stížnost polské strany byla oprávněná, na druhou stranu je ale škoda, že takto originální reklama z televize vymizela. Místo ní se to tam často hemží reklamami, které nemůžeme vystát. Kdo si pouští pořady ze záznamu, protože mu to jeho chytrá televize umožňuje, může takové reklamy nebo celé reklamní bloky přetočit. Trochu nám to ale znesnadňuje Prima, která v roce 2022 zakázala jejich přetáčení. Kdo chce sledovat pořady televize Prima, musí vydržet i jejich reklamy.
Reklamní spoty s Michalem Suchánkem a Richardem Genzerem jsou ale důkezem toho, že Češi stále umí natočit vtipné a originální reklamy. Doufejme jen, že jich bude víc, než můžeme v poslední době v televizi vidět.
Zpracováno na základě: