Článek
Když padne řeč na nejdelší tunel v Evropě, většina z nás se bude mylně domnívat, že se jedná o Eurotunel, který měří 50 kilometrů, z větší části vede pod mořem a spojuje francouzské Coquelles u Calais s anglickým Folkestonem. Taková úvaha je ale chybná. Ten nejdelší tunel v Evropě je o sedm kilometrů delší, vede po pevnině a ústí u italského Milána.
Řeč je o Gotthardském tunelu. Je třeba ale rozlišovat, o který gotthardský tunel se jedná. Existují totiž hned dva. Stavba tunelů byla dříve velmi náročným procesem, a tak se přemýšlelo, kudy tunel vést, aby byl co nejkratší. Mnohdy tak silnice či železniční tratě stoupaly po úbočí kopce po serpentinách do co možná největší výšky, kde byla šíře masivu nejmenší a hloubění tunelu tak podstatně jednodušší.
Už v roce 1882 byl otevřen první železniční tunel zdolávající Gotthardský masiv ležící na hranicích mezi Švýcarskem a Itálií. A budován byl právě onou zastaralou metodou. Trať tak stoupala po úbočích a samotnou horou pak procházela v místě, kde bylo třeba vyhloubit tunel o délce 15 kilometrů. Nadmořská výška tunelu osciluje mezi 1106 a 1151 metry nad mořem. Pro cestu zkrze masiv se vžilo označení Gotthardský tunel.

Gotthardský železniční tunel leží ve vysokých nadmořských výškách
Ten ale v minulém století přestal dostačovat a nikdo nechtěl zdolávat cestu do tak vysokých nadmořských výšek, když by se dal vyhloubit tunel úpatím hory. A tak se v roce 1996 začal stavět tunel nový. Jeho stavba však byla extrémně náročná a ke zprovoznění tunelu došlo až v roce 2016. Otevřen byl však s velkou slávou. Jedná se totiž o nejdelší tunel na světě o délce 57 kilometrů, jehož nadmořská výška osciluje v rozmezí 312 a 460 metry nad mořem. Označuje se jako Gotthardský úpatní tunel.
Výstavbou tunelu došlo k výraznému zprůchodnění železniční trasy mezi Švýcarskem a Itálií a podstatně se také zkrátila jízdní doba z Curychu do Milána. Právě tyto dvě města totiž tunel spojuje. Ve starém tunelu byla maximální povolená rychlost vlaku pouze 80 kilometrů v hodině, v novém tunelu mohou vlaky jezdit až 250 kilometrů v hodině. Jízdní doba z Curychu do Milána se ze 4 hodin a 3 minuty zkrátila na 3 hodiny a 26 minut. A předpokláda se další zrychlení.

Nový tunel vede údolím
Ve výstavbě jsou totiž ještě další dva tunely. Jedním z nich je 15 kilometrů dlouhý Cenerský úpatní tunel, druhým pak Zimmerberský úpatní tunel. Po jejich dokončení by mělo být možné se z jednoho do druhého města dostat přibližně za 2 hodiny a 40 minut. A to už představuje konkurenci i silniční dopravě, která je v těchto místech v srdci Alp velmi komplikovaná.
Gotthardský úpatní tunel je světovou raritou, i když při cestě skrze nitro hory kolem sebe vidíme jen tmu. Výhledy na okolní krajinu před a po tunelu jsou ale dechberoucí.
Zpracováno na základě: