Článek
Na této železniční trati se můžeme projet jak vlaky slavného Glacier Expressu, tak neméně vyhlášeného Bernina Expressu. Jejich trasy se sice výrazně liší, částečně se ale kryjí. A každý z nich nabízí neopakovatelné zážitky.
Bernina Express vyjíždí z italského Tirana, kde prochází státní hranicí se Švýcarskem, a pokračuje do Svatého Mořice a Churu. Trasu dlouhou 144 kilometrů zdolává v průměru za čtyři hodiny. Pokud se tedy rozhodneme pro vyjížďku touto unikátní tratí zúčastnit, musíme počítat spíše s vyhlídkovým tempem jízdy. A jedinečné zážitky na nás čekají hned po startu.
Bernina Express sice vyjíždí z klasického vlakového nádraží v Tiranu, ale ihned se jeho kolej stáčí do města a projíždí jeho historickým centrem. Jako bychom snad ani nebyli ve vlaku, ale v tramvaji. Zamíříme totiž skrze hlavní náměstí, kde se jen pár metrů od nás zvedá monumentální tiranská bazilika z počátku 16. století. I pak vlak pokračuje značnou část své cesty jako součást pozemní komunikace hned vedle projíždějících automobilů.

Vlak Bernina Expressu projíždějící historických centrem italského města Tirano
Za švýcarskými hranicemi se terén začíná měnit. Bernina Express projíždí mezi horami, kolem jezer a vodopádů. Za svou jízdu projede 55 tunely a přes 196 mostů, z nichž mnohé tvoří impozantní viadukty. Nádraží v Tiranu sice leží v nadmořské výšce pouhých 438 metrů nad mořem a jízdu ukončí vlak v Churu v nadmořské výšce 576 metrů, trať se dá ale bezpochyby označit za vysokohorskou. Po výjezdu z Tirana totiž začíná strmě stoupat a ve svém nejvyšším bodě, takzvaném Bernina Passu, se cestující dostanou až do výšky 2253 metrů nad mořem a projíždějí mezi horami. Teprve pak začíná vlak opět klesat.

Nejslavnější viadukt na trase Bernina Expressu
Trať Glacier Expressu, který je známější a vyhledávanější, začíná ve švýcarském Svatém Mořicovi a až do Churu kopíruje trať Bernina Expressu. Pokračuje pak ale dál až do Zermattu. Tato trať je tedy mnohem delší, celkem na ní ujedeme 291 km. Vlak však ve vysoko položených lokalitách jede velmi pomalu, a tak se jízdní doba protáhne až na osm hodin. Do takové nadmořské výšky jako s Bernina Expressem už se ale nedostaneme. Nejvýše položeným bodem je průsmyk u pramene řeky Rýn, který se nachází ve 2033 metrech. Vlak ale během své trasy několikrát stoupá i klesá.
I tato trať je samozřejmě bohatá na tunely, kterých zde najdeme 91, i mosty, kterých zdoláme 291. Výhledy jsou však stejně fascinující jako v předchozím případě. Na mnoha vysokých horách, které se zvedají kolem trati, můžeme spatřit sníh i v létě. A třešničkou na dortu je silueta ledovce a nejslavnější hory Švýcarska, Matterhornu, který se pyšně tyčí nad Zermattem a sahá až do výšky 4478 metrů nad mořem.

Silueta Matterhornu nás vítá v cíli Glacier Expressu.
V žádném případě se nedá rozhodnout, která trasa po této železnici je hezčí. Trasa Bernina Expressu i Glacier Expressu má své kouzlo. Obě nám však ukážou alespoň kousek z té nejkrásnější železniční tratě v Evropě. A to je zážitek, na který se nezapomíná.
Zpracováno na základě:





