Článek
Stanice Praha-Bubny patří k těm nejstarším, které na území našeho hlavního města vznikly. Zastávka tu totiž existovala již od roku 1868. A i když během své existence často měnila názvy, od roku 1941 ji můžeme znát pod tím současným. Poslední roky ale nádraží budilo spíše rozpaky. Zchátralá nádražní budova rozhodně nebyla pro Prahu reprezentativní, a tak bylo rozhodnuto o rozsáhlé rekonstrukci.
Původní nádražní budova byla zbořena, aby zde mohla vzniknout plně fuknční a moderní stavba. A i když představy o moderním nádraží zcela splňuje, je na první pohled tak trochu zvláštní. Praha-Bubny je jedinou vlakovou zastávkou v Česku, kde vlaky projíždí přímo nádražní budovou. V přízemi budovy, které slouží jako podchod, je umístěna kavárna a počítá se i s pekárnou, v prvním patře pak vedou zastřešené vlakové koleje.
Vznikly tu tři nástupiště. Jedno velké ostrovní nástupiště uprostřed, která má koleje z obou stran, dále pak dvě boční nástupiště s jednou kolejí. Celkem tudy tedy procházejí čtyři koleje. Tím, že je ale zastřešen nejen prostor nástupišť, ale i prostor přímo nad kolejemi, je trolejové vedení netradičně přiděláno ke stropu. To samé platí o železničních návěstidlech.
Po dvou letech se tak konečně znovu zprovoznila trať vedoucí přímo z Masarykova nádraží až do Kladna. Během dvou let rozsáhlé rekonstrukce vlaky z Kladna do centra Prahy nezajížděly. Součástí rekonstrukce bylo i vytvoření železniční odbočky na letiště Ruzyně, neboť se v budoucnu počítá s tím, že tudy budou jezdit vlaky až k letištním terminálům. V současné době lze vlakem z Masarykova nádraží, případně metrem, dojet pouze do stanice Nádraží Veleslavín, odkud se pak na letiště pokračuje poměrně novými trolejbusy.

Nové nádraží v Bubnech je vskutku ukázkou moderní železniční architektury
Trasa vedoucí z Masarykova nádraží do stanice Praha-Bubny sice vede dále přes přes Veleslavín až do stanice Praha-Ruzyně, ta je ale pro ty, kteří cestují letadlem, umístěna na zcela nevhodném místě a velmi daleko od letiště. K letišním terminálům je to odtud více než 6 kilometrů a jízda trvá téměř 20 minut. Modernizace této trati a zbudování odbočky na letiště tak odlehčí dopravě v centru města, zefektivní a zrychlí cestování na Letiště Václava Havla.
Abychom se ale novým nádražím Praha-Bubny projeli a napojili se tu na odbočku, která nás doveze prakticky až k letištním terminálům, si ještě počkáme. Jednotlivé fáze totiž probíhají postupně. Dokončení prací a zprovoznění trati se předpokládá nejdříve v roce 2030. Tato trať bude velkým benefitem zejména pro mimopražské, kteří při cestě na letiště z jiných měst využívají vlak, kterým přijíždí do centra Prahy.
Stanice Praha-Bubny je sice velmi moderní, v okolní zástavbě však nepůsobí rušivým dojmem. V její těsné blízkosti se nachází stanice tramvají i metro Vltavská a nedaleko pak nádraží Praha-Holešovice. A tak jistě najde svoje využití.
Zpracováno na základě: