Článek
David Černý, který se narodil v roce 1967, vystudoval Vysokou uměleckou průmyslovou školu v Praze. Do povědomí široké veřejnosti se dostal už v roce 1990, kdy spatřilo světlo světa jeho první kontroverzní dílo nazvané Quo vadis. Jde o plastiku Trabantu na nohách, která byla jeden čas dokonce vystavena na Staroměstském náměstí. Originál se dnes sice nachází v Lipsku, ale odlitek můžeme najít na zahradě Lobkovického paláce na Malé Straně.
Následovala řada dalších kontroverzních výtvorů Černého mezi nimiž je třeba zmínit například růžový tank. Dodnes můžeme v Husově ulici na Starém Městě spatřit jeho Viselce, což je více než dva metry vysoká socha Sigmunda Freuda. Dílo se do této historické části Prahy ale absolutně nehodí. Známý lékař a psycholog tu za jednu ruku visí ze střechy jednoho z tamních domů.
Černého asi nejznámějším dílem, které znají prakticky všichni, přestože často nevědí, že se jedná o dílo tohoto autora, je socha jezdce na mrtvém a vzhůru nohama obráceném koni, která visí od stropu v pasáží paláce Lucerna. Významově není dílo s Lucernou nijak spjato a je spíše k podivu než k obdivu. Stejně tak sochy deseti miminek, které lezou po Žižkovském vysílači. I ty budí pozornost, dost často ale ne v tom pozitivním slova smyslu. A dají se najít i na jiných místech Prahy.
Dvůr Hergertovy cihelny už dvacet let budí pozornost zejména turistů a malých dětí. Dvě sochy vysokých mužských postav tu čůrají do jezírka, pohybují přitom boky, zvedají penis a proudem vody, která imituje moč, píšou na hladinu různá písmena.
Jmenujme ještě hlavu Franze Kafky hyzdící Staré město pražské, nově i motýli z letadel připevněné na opravené nákupní centrum Máj. Původně bylo možné sochy Pegasů vidět pouze na Waltrovce, dnes se nachází i na letišti Václava Havla. Pegas je zde znázorněn jako napůl kůň, napůl letadlový motor. Turisté tak mají možnost takovou zcela nevkusnou sochu spatřit hned, jak přiletí do našeho hlavního města.
Na druhou stranu buďme rádi, že některá z děl Davida Černého nebyla nikdy schválena a k jejich umístění v našem hlavním městě tak nikdy nedošlo. Jinak bychom totiž dnes v obchodním centru Quadrio měli jeho penisovou fontánu. Ta se měla skládat z třiceti bronzových napůl ztopořených penisů různé tloušťky, které by chrlily vodu. Stejně tak chtěl David Černý na střechu Národního divadla umístit sochu obřího onanisty.
Moderní umění je směr, který mnoho lidí dokáže oslovit, ty konzervativnější nad ním ale kroutí nevěřícně hlavou. Sochy Davida Černého jsou sice provokativní, mnohdy ale nevkusné a absolutně se nehodící na místa, kam bývají často instalovány. Mění tvář historického jádra našeho města a to je v mnoha případech velmi špatný krok. Moderní stránku hlavního města přece můžeme ukázat mnoha jinými způsoby.
Anketa
Zpracováno na základě: