Článek
Iveta Bartošová je už více jak 9 let po smrti, přesto její příběh diváky stále zajímá. V posledních dvou letech byly na platformě Voyo uvedeny dvě řady minisérie Iveta, které mapují životní příběh slavné zpěvačky. A přestože se seriál nikdy neměl objevit na televizních obrazovkách, televize Nova ho začne vysílat na konci letošního března.
První série mapuje Ivetiny začátky v pěveckých soutěžích a její následnou spolupráci s Petrem Sepešim na počátku 80. letech minulého století. Sledujeme tak zrod zpěvačky, prožíváme s ní její první lásku i jednu z největších životních tragédií, kdy se Iveta musí vyrovant se Sepešiho ztrátou. Jenže už první řada obsahuje několik nepřesností a ukazuje nám natolik subjektivně pojaté scény, že o jejich věrohodnosti můžeme přinejmenším pochybovat.
Jaký byl skutečně vztah Ivety a Petra v soukromí, o tom mohli vědět pouze oni dva. Petr Sepeši ale tragicky zahynul v roce 1985. Iveta Bartošová o jejich vztahu sice mluvila mnohokrát, její náhled však v té době již nemusel být objektivní. A seriál vztah zpracovává po svém. Intimní konverzace Ivety a Petra v soukromí jsou tak logicky výtvorem scénáristy, aniž by měly reálný podklad. Nikdo u toho nebyl a nikdo to nezaznamenával.
Po Petrově smrti se děj seriálu posouvá o tři roky dopředu a naznačuje nám, že Iveta se po smrti Petra vrátila na rodnou Moravu, nezpívala a nepracovala. Teprve po třech letech dostala od Ladislava Štaidla možnost se vrátit do světa šoubyznysu. Jenže Iveta v té době za sebou měla učinkování v několika kapelách i výhru v anketě Český slavík. Jde tedy o velkou nepřesnost, která nám toho o Ivetě tolik zatajuje.
Druhá série pokračuje ve šlépějích té první. Vstupuje už do momentu, kdy má Iveta na přelomu 80. a 90. let nový vztah s ženatým Ladislavem Štaidlem a sledujeme její snahu o to, aby Ladislav svou ženu opustil, rozvedl se a mohl žít s ní, aniž by byl jejich vztah něčím skandálním. Jenže nic nejde podle Ivetina plánu. Stáváme se tak svědky Ivetina prvního pokusu o sebevraždu, vynuceného potratu, nevěry, i údajného únosu.
Iveta se ve druhé sérii těší z vytouženého syna. Odmítá však zůstat doma a nevěnovat se zpívání, které tak miluje. To nakonec vyústí až v rozchod s Ladislavem Štaidlem. Opět je zde spousta subjektivních pasáží jako například soukromé rozhovory, o jejichž obsahu nemůže mít nikdo ani zdání. Zároveň je vše značně nepřesně zasazeno do časové roviny. V době, kdy se Iveta od Ladislava Štaidla odstěhovala, měla už za sebou svůj velký comeback v podobě alba Ve jménu lásky s hity jako Nekonečná či Tři oříšky. V seriálu ale jen začala zpívat v muzikálu Dracula a na comeback se teprve začala připravovat.
Seriál nás tedy odvál do úplně jiného života než do toho Ivetina. Ani připravovaná třetí série ale vše neuvede na pravou míru, protože v té se příběh přesune o mnoho let dopředu a vynechá tak zásadní období Ivetina života.
Seriál tak v žádném případě není reálným odrazem života jedné z nejslavnějších českých zpěvaček, která v roce 2014 dobrovolně opustila tento svět. Je to příběh, který je jen inspirován příběhem Ivety Bartošové. To už v obou sériích několikrát dokázal.
A nezachraňují to ani herecké výkony. Hlavní představitelka Anna Fialová působí v roli Ivety naprosto ztraceně. Je bez života, unuděná a nevýrazná. Taková ale Iveta nikdy nebyla. V pěveckých pasážích seriálu interpretuje Fialová i Ivetiny písně. Tvůrci se rozhodli, že nevyužijí skutečných nahrávek zpěvačky a nechají je nazpívat herečku. Proto i tyto části působí jako naprostý amatérismus a kouzlo Ivetina hlasu a jejích písní se naprosto vytrácí. Ne, tenhle seriál není o Ivetě.
Zpracováno na základě:
a na základě vlastního názoru a pocitu ze sledování obou řad minisérie Iveta (I. řada 2022, II. řada 2023)