Článek
Internetové recenze dnes najdeme prakticky všude. Potřebujete si prověřit, zda je e-shop důvěryhodný, pak se podíváte na recenze tohoto e-shopu. V takovém případě nám dobře poslouží webový srovnávač heureka.cz. Když se rozhodujeme, zda navštívíme restauraci, pomohou nám s tím recenze na Googlu.
Právě recenze z Googlu se v posledních letech staly pro turisty něčím nepostradatelným. Využíváme je zejména v případě, že se ocitneme ve městě, které neznáme. Používají je ale i Pražané, když se dostanou do míst, kde se běžně nevyskytují a chtějí si zajít na dobré jídlo či pití. Jenže, co když takové recenze neodpovídají skutečnosti?
To, jaké recenze máte jako podnikatel právě na Googlu, se tak stává pro vaše podnikání poměrně zásadní. Pokud vám tam přistane jedna negativní recenze a bude to pouze výjimečně, nic se asi nestane. Když ale budete mít takových negativních recenzí velké množství, pravděpodobně k vám velké množství potenciálních návštěvníků nikdy nezavítá. A vy přicházíte o tolik potřebný příjem a následně i zisk. Jenže co s tím?
Někteří podnikatelé se v takovém případě rozhodnou k poněkud nešťastnému kroku. Začnou svůj podnik zásobovat nepravdivými recenzemi. Nejprve k tomu nejspíše využijí svoje známé, které o takovou recenzi poprosí. Jenže to zjevně nebude stačit. Pak je třeba sáhnout po službách profesionála. Na webu běžně najdete firmy, které nabízí služby tohoto typu. Takové firmy vám za poplatek vytvoří nepravdivou recenzi dle vašeho přání, kterou vloží k vašemu podniku. Vzroste vám tím celkové hodnocení a lidé k vám zase začnou chodit.
Nemusí se ale nutně jednat pouze o pozitivní recenze na váš podnik, jako podnikatel si můžete zaplatit i vytvoření negativních recenzí, které pak přistanou jako hodnocení u podniku vašeho konkurenta. Jejich odstranění pak může být pro konkurenci poměrně zdlouhavým procesem.
Jenže takové nepravdivé recenze mohou být i porušením zákona. Bránit se jim ale příliš nedá. Firmy, u kterých si je objednáte, je tam umisťují z různých smyšlených profilů. Pro běžného návštěvníka restaurace, který si ověřuje kvalitu restaurace, je tak prakticky nemožné, aby takovou recenzi odhalil. Přitom studie Fake Reviews Report uvádí, že nepravdivé recenze obsahuje jak služba Tripadvisor, tak Google recenze.
Přesné množství nepravdivých recenzí není možné zjistit, studie však označila za rizikové recenze z hlediska jejich věrohodnosti až 5,2 % všech recenzí na službě Tripadvisor a až 10,7 % všech recenzí na Googlu. A to je rozhodně vysoké číslo, které může věrohodnost ostatních recenzí značně zkreslit.
Pokud tedy objevíte mnoho negativních recenzí na jednoho obchodníka a následně několik, které podezřele nešetří chválou, je možné, že jste právě narazili na podnik, který si tyto recenze zaplatil. Buďte tedy při výběru restaurace, e-shopu či jiné služby nanejvýš obezřetní a neskočte obchodníkům na lep. Recenze jsou tu k tomu, aby nám pomohly se rozhodnout, neměli bychom jim však přikládat takový důraz, jaký jsme zvyklí.
Zpracováno na základě: