Hlavní obsah
Lidé a společnost

Rozkopaný Václavák: Slavnostně odstranili koleje, jen aby je po pár letech zase mohli vrátit zpět

Foto: Pawel L. / Creative Commons / pexels.com

Tramvaje v Praze (ilustrační foto)

Václavské náměstí je rozkopané a ještě dlouho rozkopané bude. Tramvaje se sem vrátí až za necelé tři roky. Zatím si budeme muset při návštěvě druhého největšího českého náměstí zvyknout na diskomfort. Přitom jsme si tohle mohli ušetřit.

Článek

Dnes si to mnoho z nás ani neumí představit, ale tramvajové koleje vedoucí z vrchní části Václavského náměstí od Národního muzea až k Vodičkově a Jindřišské ulici byly běžnou součástí tohoto prostoru až do 80. let minulého století. Přímo na náměstí byly dokonce dvě zastávky. Jenže v roce 1980 daly tramvaje Václaváku sbohem a z dolní částí náměstí vznikla pěší zóna.

Celý prostor se stal tak trochu klidnější, což vzhledem k počtu lidí, kteří každý den přes toto náměstí přejdou, dnes působí jako utopie. Jenže v té době nebylo Václavské náměstí ani zdaleka tak vytížené. A bez tramvají se stalo oázou klidu v centru Prahy. Mladší ročníky si tak pamatují pouze tramvajovou kolej, která dodnes náměstí protíná asi ve dvou třetinách jeho délky a vede tramvaje z Jindřišské do Vodičkovy ulice a zase zpět.

Letos je tomu 44 let, co jsme na Václavském náměstí neměli možnost spatřit jedinou tramvaj, která by kopírovala původní trasu od Národního muzea. Ale za tři roky se to opět stane skutečností. Tramvaje budou opět jezdit přes druhé největší české náměstí. Nejprve nás ale čekají tři roky komplikací, kdy bude Václavák vždy z části uzavřen, aby mohli probíhat práce na stavbě tramvajové trati spolu s revitalizací náměstí.

Odstranit tramvajové koleje z Václavského náměstí byl v 80. letech sice zajímavý nápad, rozhodně to byl ale nápad velmi nepraktický. Došlo totiž ke zrušení spojky mezi tratí z I. P. Pavlova a z Vinohradské třídy s tratí v dolní části Václavského náměstí. A od té doby musí tento úsek lidé složitě objíždět, prodloužila se jízdní doba, za kterou se dostanou na místo určení, a tramvaje praskají ve švech, protože lidé musí často nesmyslně objíždět část Nového Města.

Například tramvajová linka číslo 6, která přijede na I. P. Pavlova z náměstí Míru dnes musí sjet Štěpánskou ulicí na Karlovo náměstí, stočit se do Lazarské a Vodičkovy, teprve potom se mohou tramvaje dostat do Jindřišské a dále. Po návratu kolejí ale budou moci sjet tramvaje této linky z I. P. Pavlova přímo k Muzeu a po Václavském náměstí dolů rovnou do těchto ulic. Lidé ušetří minuty a nebudou zaplňovat tramvaje na zastávkách, přes které vůbec nebudou muset jet.

Kdyby si tyto fakta někdo uvědomil již v 80. letech, tak tramvaje z Václaváku vůbec mizet nemusely. Je totiž absolutně nesmyslné, aby se nákladně odstraňovaly a pak se vymýšlely nové trasy, když doslova za pár let se na místo budou instalovat znovu. Jenže ne vždy všechno, co se v Praze děje, dává smysl. A někdy člověk zkrátka dopředu neodhadne, jak se věci za pár desítek let vyvinou.

Zpracováno na základě:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz