Hlavní obsah
Umění a zábava

Seriál Iveta nemá s Ivetou Bartošovou nic společného. Vzhled, zpěv, příběh ani dialogy

Foto: David Sedlecký / Wikipedia Commons / CC BY-SA 4.0

Seriál Iveta, jehož druhá řada v posledních týdnech dorazila na placenou platformu Voyo, deklaruje, že je životopisným zpracováním příběhu jedné z nejslavnějších českých zpěvaček, Ivety Bartošové. S tou má ale málo společného.

Článek

Seriál Iveta je velmi poutavě natočen, nechybí mu zvraty, napětí, dramatická hudba, ani dobré herecké výkony. Podle fanoušků Ivety Bartošové, kterých je stále hodně i 9 let po její smrti, však s jejich idolem nemá mnoho společného. Zde je pět důvodů, proč bychom si takto Ivetu neměli pamatovat.

Hlavní představitelka Anna Fialová

Anna Fialová je bezpochyby talentovanou herečkou, avšak do role Ivety Bartošové je absolutně nevhodná. Její výkon v seriálu o této zpěvačce je příliš unylý a monotónní. Iveta pravděpodobně byla velmi naivní a důvěřivá, ale zde působí již od prvního dílu naprosto odevzdaně. Zpodobnění Ivety Annou Fialovou udělalo z jedné z nejslavnějších českých zpěvaček 20. století ukňouranou a ufňukanou loutku bez vlastního názoru.

Iveta si ale uměla prosadit svoje, byla průbojná, přestože v soukromí mohla trpět depresemi, pocity méněcennosti a zoufalství. Její výkony na pódiu působily na lidi sebevědomě a energicky. Anna Fialová bohužel ani jedno z toho v seriálu nepředvedla.

Vzhledově se Ivetě Bartošové vůbec nepodobá, tvůrci se o to asi ani příliš nesnažili. Je jasné, že nemohou z herečky udělat Ivetinu kopii, to by ani nešlo. Nepovedené napodobeniny účesů zpěvačky v průběhu času však samy o sobě nestačí. Pokud Anna Fialová chtěla Ivetu ztvárnit věrohodně a chtěli to tak i tvůrci, existuje mnoho archivních záběrů, klipů, rozhovorů, které mohly být využity k tomu, aby se zpěvačka naučila napodobit Ivetinu mimiku a výrazy, intonaci, její smích i smutek. To se však bohužel nestalo. Nebo to alespoň není v seriálu patrné.

Teprve v posledním díle druhé řady seriálu je Anna Fialová Ivetě Bartošové konečně alespoň trochu podobná. Ale to je zřejmě vcelku povedenými dlouhými vlasy zpěvačky, které leccos z tváře a výrazu skryjí.

Nepřesnosti v ději

Pro poutavost děje, vhodné rozdělení na díly a dramatizaci se i v životopisných filmech a seriálech využívá drobné odchýlení od reality či upravení skutečností. Zde ale nejde pouze o drobnosti. Když ve třetí epizodě první řady, která se odehrává v roce 1985, zemře Petr Sepeši, děj se přesune o tři roky. Iveta se nachází ve své rodné vísce u plotny a překvapí ji telefonát Ladislava Štaidla, ve kterém jí nabízí hit. Na příběh neznalé diváky to může působit tak, že Iveta tři roky nic nedělala, jen se utápěla ve svém smutku na rodné Moravě.

Iveta za ty tři roky prošla skupinou Balet, Kroky Františka Janečka, získala titul Zlatého slavíka, vystupovala na nespočtu akcí a pořádala vlastní koncerty. Je to tedy velmi podstatné zkreslení příběhu. První díl druhé série se pak vrací v čase zpět a tyto momenty ukazuje, což ale pro diváka může působit zmatečně.

Dalším velkým ohnutím příběhu je Ivetin chtíč zazpívat si s Karlem Gottem. Ten jistě měla. Ale nezazpívá si s ním až roce 1993, jak se odehraje v seriálu, ale již o 7 let dříve. A pak ještě znovu v roce 1989. Tato dějová linka tedy postrádá význam.

Poslední díl druhé řady nám ukázal, jak se Iveta vrací na výsluní. Přijímá roli v muzikálu Dracula, obarvuje své bloňďaté vlasy na tmavo. Na konci epizody opustí Ladislava Štaidla, který těsně předtím hovoří o tom, že je třeba začít pracovat na Ivetině novém albu. Pokud tím myslel Ivetin comeback století s albem Ve jménu lásky, které obsahuje její megahit Tři oříšky, pak Iveta Ladislava opustila až více jak rok po vydání tohoto alba. Pokud hovoří o pozdějším albu, pak příběh zcela vynechal Ivetin velký návrat se Třemi oříšky Karla Svobody.

Takových nesrovnalostí je v příběhu více. Ti, co příběh Ivety Bartošové tolik neznají, si jich pravděpodobně ani nevšimnou, ale jsou to změny, které jejímu příběhu neprospívají a zkreslují nově se utvářející pohled na slavnou zpěvačku.

Vymyšlené scény

Jak může autor seriálu klást do úst Ivety Bartošové a Ladislava Štaidla slova ve scénách, které se odehrávají v soukromí, nebo jsou až intimního charakteru? Jak někdo může vědět, co si Iveta se svými blízkými v soukromí říkala a co bylo předmětem jejich rozhovorů, hádek či usmiřování?

Nesouvislost děje a velké časové skoky

Zejména druhý díl druhé série ukázal řadu časových skoků v řádu měsíců, kde ale příběh nebyl absolutně spojen s předcházející scénou. Působilo to jako výběr scén ze života zpěvačky, které mnohým nemusely dávat smysl. Příběh znázorňuje údajný únos Ivety Bartošové Romanem Třískou velmi barvitě a do detailu, její následné setkání s Ladislavem Štaidlem však odbyde jednou větou na konci epizody, po níž následuje v dalším díle střih a Ladislav s Ivetou už jsou zase spolu, spokojení a čekají dítě.

Výběr písní a zpěv

V každé epizodě zazní alespoň jedna píseň z Ivetina repertoárů v podání Anny Fialové. Už samotný výběr písní působí, jako by člověk, který je vybíral, tento repertoár vůbec neznal. Seriál má těm, kteří Ivetu znali, připomenout její život, a těm, kteří ji míjeli nebo nepoznali, ji představit jako zpěvačku a ženu. Výběr písní je však tristní.

Iveta má ve svém repertoáru mnoho hitů. V seriálu ale vůbec nezazněl její megahit Léto. Další megahit Víš lásko zazněl v rozmezí asi pěti vteřin, kdy si Iveta přebírá Zlatého slavíka. Druhá řada má podtitul Láska má je zákon, což je jedna z Ivetiných nejslavnějších písní, ta ale v celé řadě nezazní.

Korunu tomu dává zapomenutá píseň Ivety Bartošové Na tom záleží, která zazní v závěru druhé řady. Sice se do příběhu perfektně hodí, ale porušuje to, co zatím autoři projektu dodržovali. Chronologii. Každá píseň v seriálu zazněla v období, do kterého skutečně patřila. Tady nás píseň přesouvá o několik let zpátky.

Proč autoři vybrali z Iveta repertoáru právě tyto písně, zůstává otázkou. Zřejmě to bylo s ohledem na hlasový rozsah a pěvecké možnosti hlavní představitelky Anny Fialové. Proč autoři nenechali v seriálu zaznít originální písně v podání Ivety Bartošové? Proč je zpívá Anna Fialová?

Seriál by pak připomněl Ivetu jako skvělou zpěvačku, kterou byla. Výkon Anny Fialové působí jako nepovedené karaoke a z hlasu Ivety Bartošové nemá vůbec nic. Pokud někdo Ivetu nikdy neslyšel a pustí si tento seriál, asi se bude hodně divit tomu, jak mohli být všichni unešeni z jejího hlasu. To přeci nedává logiku.

Ve třetí epizodě druhé série zpívá Anna Fialová Ivetinu píseň Scházíš mi čím dál víc, ve které je navíc naprosto mimo. Tóny jí ujíždějí, intonačně je úplně někde jinde než Iveta, do písně i místy mečí. Takový výkon by možná propadl i v show Tvoje tvář má známý hlas.

Celé je to korunované tím, že v závěru druhé řady, kdy Iveta utíká od Ladislava Štaidla, zazní v pozadí píseň, kterou skutečně zpívá Iveta Bartošová. Proč to někdo divákům takto zkomplikoval?

Seriál mapující život Ivety Bartošové plný zvratů, životních překážek, drobných radostí, velkých profesních úspěchů a zoufalství by si zasloužil důstojné zpracování, které by nepřekrucovalo fakta a představilo by skutečnou Ivetu a ne jen nevýraznou loutku.

Zpracováno na základě seriálu Iveta.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz