Článek
Komedie Zdeňka Trošky z 80. a 90. let jsou nezapomenutelné. Rádi se k nim vracíme a bavíme se u nich už desítky let. Zásluhu na tom má především autentické prostředí i bezprostřednost mnoha místních, kteří si ve filmu zahráli. Některé hlášky z filmu doslova zlidověly. Ale Troškova trilogie má i mnoho chyb, kterých si můžete všimnout, když budete film sledovat pozorně. Tady je několik z nich.
Ve filmu Slunce, seno, jahody je ve scéně, kdy Kelišová nasedá k Vencovi na motorku, jedna taková chyba jasně patrná. V momentě, kdy na motorku leze, má tašku v levé ruce. Hned v dalším záběru už ale tašku drží Venca. Stejně tak můžeme chybu spatřit v momentě, kdy Blažena tančí se Šimonem. Venca v tu chvíli říká Miluně, aby mu dala všechna piva, co má na podnose. V následujícím záběru ale Miluna sbírá prázdné sklenice. A ještě jedna scéna s Milunou. Ta v hospodě počítá útratu hostům a nahlas pronese její výši. Hosté ale nezaplatí, zvednou se a odcházejí.
Daleko bohatší na chyby je druhý díl trilogie s názvem Slunce, seno a pár facek. Velmi zajímavou chybu je zde možné pozorovat v kanceláři JZD. Přestože rok natočení prvního dílu je 1983 a druhého 1989, v ději se posouváme jen asi o dva měsíce. V prvním díle však v kanceláři visí kalendář na rok 1983 a v druhém na rok 1988. Stejně tak je v prvním díle přítomen Šimon Plánička, který z Hoštic na konci prvního dílu odjíždí, avšak v druhém díle se o něm dozvídáme, že už dostudoval školu a šel na vojnu. Jeho otec za ony dva měsíce vyměnil jednu ženu za jinou.
V obou dílech se také často vyskytují chyby u vozidel, kterými herci jezdí. Někdy se v různých záběrech liší SPZ, v některých SPZ naopak úplně chybí. Nalézt se dá i moment, kdy ve dvou různých scénách na dvou různých vozech může divák pozorovat SPZ naprosto totožnou.
Chyby můžeme najít i ve slavné scéně, kdy si Škopková s Konopníkovou házejí věci přes plot. Jedna z nich se týká zástěry, kterou na sobě měla při natáčení Helena Růžičková. V některých záběrech ji má totiž bílou, v jiných ale modrou. Nesouhlasí ani televize. Když jí Konopníková nese, jedná se o úplně jiný typ televizoru, než který pak dopadne Škopkové na pozemek. Naopak talíře nese Škopková zalisované v igelitu. Když je pak hodí, dopadají na pozemek Konopníkové rozbalené.
Práce režiséra je velmi náročná a vyžaduje hodně pozornosti. I takový režisér jako je Zdeněk Troška ale nemůže všechno uhlídat, a tak i v této klasice toho máme více než dost, co můžeme sledovat, až se zase příště bude dívat na trilogii Slunce, seno.
Zpracováno na základě:
a na základě vlastního pozorování