Hlavní obsah
Aktuální dění

Smíchovské nádraží bylo ostudou Prahy, oprava však vyjde na miliardy

Foto: ŠJů / Wikipedia Commons / CC BY-SA 4.0

Zoufalý stav nádraží před zahájením rekonstrukce

Kdokoli přijel ještě nedávno do Prahy na Smíchovské nádraží, musel se zhrozit. Nádražní budova i nástupiště totiž vypadaly doslova tragicky a nádraží jako takové bylo ostudou Prahy. To se ale nyní začíná měnit.

Článek

Rekonstrukce Smíchovského nádraží byla nutností. Naprosto nevyhovující stav nástupišť i nádražní budovy totiž byl cestující do očí. A to jste na této stanici ani nemuseli vystupovat, stačilo tudy jen projíždět. A už tomu bude prakticky rok, co konečně začaly první práce, které mají za úkol z této pražské ostudy vytvořit jedno z nejmodernějších a nejreprezentativnějších nádraží v celé Praze.

Smíchovské nádraží je v pražském železničním uzlu zcela zásadní. Nachází se hned za Výtoňským železničním mostem a po zrušení vlakové zastávky Praha-Vyšehrad je první zastávkou na trase z hlavního nádraží směrem na Beroun. I proto v žádném případě nedojde ani během rekonstrukce k jeho uzavření a k jeho modernizaci bude docházet během běžného provozu. Uzavřena tak bude vždy jen část prostor.

Pokud bychom vlakem přejeli Výtoňský most, pokračuje železnice dále nad terénem a na Smíchovské nádraží se dostává po dalším mostě, který překlenuje Nádražní ulici. Po dokončení rekonstrukce tento most získá jednu kolej navíc a bude tříkolejný, což usnadní a zrychlí dopravu. Do Radlické ulice tu navíc vznikne nad kolejemi lávka, která usnadní přístup do prostor nádraží. Podstatná část nástupišť bude trvale zastřešena a vznikne tak nový prostor, přibudou samozřejmě i obchody a jiné komerční prostory. Podchody budou přestavěny, nástupiště prodlouženy a konečně bude nádraží přístupné i bezbariérově díky novému systému výtahů.

Návrhy nového nádraží vypadají opravdu dobře, počítá se totiž i s rekonstrukcí samotných budov a se stavbou nového křídla. Smíchovské nádraží pak bude moci svou velikostí konkurovat i největšímu pražskému nádraží. Avšak taková rekonstrukce vyjde město na neuvěřitelné peníze. Předpokládá se totiž, že bude stát mezi čtyřmi a pěti miliardami korun. Například jenom lávka k Radlické vyjde na více než tři sta milionů. A to je skutečně vysoké číslo. Pražané i cestující si navíc na nádraží v novém hávu počkají. Rekonstrukce by měla být hotova nejdříve v roce 2028.

Kromě rekonstrukce nádraží a jeho budov zde ale bude před nádražím vybudován terminál MHD, nad úrovní nádraží pak vznikne i terminál, který by měl nahradit autobusové nádraží Na Knížecí. Tím by se Smíchovské nádraží stalo místem, kde se budou scházet téměř všechny druhy dopravy, které v Praze můžeme potkat. Budou tu vlaky, meziměstské autobusy, městské autobusy i tramvaje.

Rekonstrukce Smíchovského nádraží je pro Prahu zásadní a bez ní by se železniční doprava, která je důležitou součástí pražské dopravní infrastruktury, neobešla. Zbývá ale vyřešit ještě jeden zásadním problém. A tím je havarijní stav Výtoňského mostu, který je tou nejjednodušší a nejrychlejší možnosti, jak se na toto nádraží skrze centrum Prahy dostat. Jenže s tím se stále nic neděje.

Zpracováno na základě:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz