Článek
Pražské metro se pro cestující otevřelo v roce 1974, ale stavět se začalo již roce 1966. Mělo odlehčit přeplněné a nedostačující dopravní infrastruktuře na povrchu města. A svoji úlohu do puntíku splnilo. Kromě podzemních částí metra, které místy vedou i přímo pod Vltavou, nalezneme na třech pražských trasách i úseky nadzemní či zcela unikátní úsek linky C, jež vede Nuselským mostem nad Nuselským údolím.
Dlouho před výstavbou metra se však v 50. letech začala budovat stanice na Klárově, která byla přísně tajným projektem. Vzhledem k tomu, že se jednalo o jediný takový podzemní prostor té doby, žádná jiná stanice metra v té době neexistovala, nebyl podzemní přístup možný. Dodnes tak můžeme na Klárově, kousek od Úřadu vlády, najít plechová vrata, za nimiž se skrývá toto tajemství.
V Česku o tajné stanici věděla jen hrstka zasvěcených. Že existuje, se provalilo až při povodních roku 2002. Tehdy se totiž dostala voda i do této stanice a nebylo možné její existenci nadále tajit.
Podle informací o projektu podzemní stanice na Klárově je zřejmé, že byla vybudována mezi roku 1952 a 1958, tedy v době, kdy Pražané ve stavbu skutečného metra ani nedoufali. Když se tato stanice stavěla, byla pod přísným utajením. Dokonce zde na osm let přestala jezdit tramvaj, jejíž trasa vedla na Čechův most. Omezila se tak možnost vyzrazení projektu.
K čemu přesně měla taková stanice sloužit je bohužel dosud nejasné. Jakmile ale vstoupíte plechovými vraty do vstupní haly, najdete zde eskalátorová schodiště. Na tehdejší dobu v Česku něco nepředstavitelného. Sjedete-li po těchto schodech, ocitnete se v raženém klenutém prostoru, kde jsou na obě strany vyraženy krátké a slepé tunely.
Jednou z teorií, čemu měla tato stanice sloužit, je možnost využití prostoru jako nouzového krytu pro zasvěcené. Mnohdy je také označován jako tajný vládní kryt. Některé zdroje uvádějí, že se mělo jednat o chráněné pracoviště pro předsednictvo československé vlády a ÚV KSČ a že tato stanice byla součástí stavby Stalinova pomníku na Letné.
A jaký je osud této stavby? Proč o ní nikdo nevěděl? Když bylo jasné, že stanice na Klárově nemůže být součástí žádné z plánovaných linek metra, byl prostor svěřen do správy dopravního podniku. Později sloužil civilní obraně jako přísně utajený prostor. Když posléze došlo k odhalení jeho existence při povodních v roce 2002, stal se technickým centrem Dopravního podniku hlavního města Prahy.
Výzkumy tajné stanice metra stále probíhají. Mnoho nového se však objasnit nepodařilo. Odpověď se pravděpodobně skrývá v plánech stanice, které jsou ale uloženy v archivu a přístup k nim není umožněn. Jedná se o přísně tajné dokumenty.