Článek
V Praze už se dlouho mluví o výstavbě nové linky metra. Linka metra D se již začala stavět. Až bude hotova, bude zprovozněno celkem deset stanic a linka jako taková povede z Písnice přes Krč, Pankrác, náměstí Bratří Synků až na náměstí Míru. S původní soustavou metra se bude křižovat ve dvou zastávkách. S linkou metra C na Pankráci a s linkou metra A v cílové nebo počáteční stanici na náměstí Míru.
Výstavba linky metra D je dlouho očekávaný projekt a bude ještě dlouho trvat, než se novým metrem projedete. V současné době jsou totiž ve výstavbě pouze první dvě stanice. Praha ale má v plánu i projekt, kterému se říká Metro S, přičemž má i jiné názvy. Můžeme tak slyšet například i o projektu Nové spojení II. V principu věci se o metro nejedná, půjde spíše o městskou železnici. Toto označení ale vzniklo v důsledku toho, že celá trase této vlakové linky by měla vést podzemním tunelem.

Plánek stanic metra D
Původně se zvažovaly tři různé varianty, kudy by tato nová městská železniční trasa mohla vést a kde by se měla stavět. V návrhu byla varianta, kde by trasa vedla ze Smíchova na Karlovo náměstí a tam by se rozdvojovala. Jedna část by vedla na Václavské náměstí, Hlavní nádraží, Karlín a Florenc a druhá část by vedla na Albertov a náměstí Bratří Synků, kde by se tak vlastně napojila na novou linku metra D. Druhá varianta počítala s obdobnou trasou, avšak místo dvou zastávek Václavské náměstí a Hlavní nádraží by vznikla pouze jedna s názvem Opera v místech pod Státní operou.
Na začátku letošního roku byla ale finálně schválena třetí varianta, která nepočítá s jedním společným tunelem, nýbrž s dvěma samostatnými tunely. Jedna trasa tak povede ze Smíchova přes Karlovo a Václavské náměstí na Hlavní nádraží a do Karlína. Druhá trasa trasa pak spojí Florenc, Hlavní nádraží a Vršovice. Vznikne tedy sedm nových podzemních stanic, přičemž na Hlavním nádraží se budou oba tunely křižovat. K tomuto účelu a k možnosti přestupu mezi tunely by tam měla vzniknout dvoupatrová přestupní stanice.

Finální schválené schéma stanic metra S (Nového spojení II)
Ve špičce, tedy v době, kdy městskou dopravou cestuje nejvíce lidí, by zmiňovanými tunely Nového spojení II nebo Metra S mělo jezdit až 16 vlaků za hodinu, které by mělo výrazně ulevit pozemní dopravě. Praha by se tak opět mohla stát výrazně volnější a průchodnější s mnohem lepší dopravní infrastrukturou.
Na to, až se těmito tunely metra S projedeme, si ale budeme muset počkat. Jejich výstavba je totiž zatím pouze v plánu. Ten byl sice již schválen, stavět by se ale mělo mezi roky 2035 až 2047. Jejich otevření však bude jistě velkou slávou, kterou si nemůžeme nechat ujít. Praha stále drží krok s evropskými velkoměsty a den ode dne se stává modernější metropolí v srdci Evropy.
Zpracováno na základě: