Hlavní obsah
Aktuální dění

V Praze se začala stavět drážní promenáda. Bude to unikátní prostor pro pěší i cyklisty

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: VitVit / Wikipedia Commons / CC BY-SA 4.0

Když se ruší železniční trať, přichází otázka, co s uvolněným prostorem. Koleje musí pryč. Pak je třeba vypracovat návrhy a vybrat ten nejlepší. Jedna taková trať se před dvěma roky zrušila v Praze a na jejím místě bude brzy drážní promenáda.

Článek

Část trati z Prahy do Benešova byla před časem zrušena. Jedná se o úsek mezi Vršovicemi a Strašnicemi. Ihned se začalo spekulovat, jak by mohl být uvolněný prostor využit. Z řady návrhů nakonec zvítězila drážní promenáda. Její realizace se již začíná připravovat.

Bude se jednat o liniový park, který bude výhradně pro pěší a pro cyklisty. Žádná motorová vozidla se po ní neprojedou. Měla by sloužit místním obyvatelům a návštěvníkům jako místo k rekreaci i sportu, neméně významná bude ale i její funkce jako spojnice mezi dvěma pražskými čtvrtěmi, Vršovicemi a Strašnicemi.

Cílem promenády je to, aby mohli Pražané v těchto rušných místech posedět v klidu na lavičce, zabruslit si na kolečkových bruslích, aniž by hrozilo, že je něco srazí, či se projeli na kole tímto unikátní prostorem.

Podle plánu se bude promenáda skládat ze dvou pásů. Ten první bude široký asi čtyři metry. Na něm se budou moci pohybovat cyklisté a bruslaři. Rozdělen bude do dvou pruhů, aby zde tyto sportovní aktivity mohly probíhat obousměrně a nehrozilo například nepříjemné střetnutí.

Druhý pás rozdělený nebude, protože bude sloužit chodcům, kteří se zde budou moci volně pohybovat v obou směrech. Bude sice o něco užší než první pás, ale pěším nabídne dostatek prostoru. Oddělen bude od prvního pásu zhruba metrový předělem, který se bude podél trasy měnit. Část tohoto předělu bude umělým sportovním povrchem neboli tartanem, další část bude zatravněna a bude navozovat přírodní atmosféru, na některých místech pak bude ponechán i kus původní koleje, aby kolemjdoucím stále připomínal, co tady bylo dříve, když se tu ještě nemohli procházet. Nezpevněný povrch po stranách promenády umožní běh i těm, kteří nemají rádi tvrdý povrch.

Část koleje nebude jediným odkazem na historii místa. Ponechány budou některé osvětlovací věže a bude využito i pražců a návěstidel. Trasa pak povede částečně i historickým podchodem a přes tři lávky, které bude třeba znovu vybudovat. Zkrátka se bude jednat o unikátní prostor, jaký nebude mít v Praze obdoby.

Nyní se začíná stavět první úsek, který by měl mít celkovou délku více než 4 km. Bude se jednat o hlavní úsek na trase od ulice U Seřadiště do ulice Dolínecká. Teprve po dokončení této hlavní části promenády se přistoupí k napojení promenády až do vlakové stanice Praha-Vršovice.

Náklady na stavbu kompletní promenády se odhadují na zhruba 200 milionů korun. Tato částka by měla být uhrazena ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Projekt byl schválen již v roce 2018.

Doufejme, že bude projekt postupovat podle plánu a my se budeme brzy moci projít po něčem tak unikátním. Potkáme místní se svými psy, sportovce a třeba i ty zvědavce, kteří se sem pouze přijedou podívat, jak se městu tento projekt vydařil.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:
Strašnice
Promenáda

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz