Hlavní obsah
Aktuální dění

Změny v platnosti PID jízdenek od 1.4.2023 zdraží některým cestujícím jízdné až dvojnásobně

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Robot8A / Wikipedia Commons / CC BY-SA 4.0

Používáte jízdenky pražské integrované dopravy na cesty i mimo Prahu? Od 1. dubna se chystá velká změna v době jejich platnosti. Na cesty, na které vám dříve stačila jedna jízdenka, si nyní budete muset koupit jízdenky dvě.

Článek

Změny v pražské integrované dopravě se na první pohled jeví pouze jako úpravy v době trvání platnosti jízdenek, které by se běžného cestovatele neměly nějak zásadně dotknout. Opak je však pravdou. Přestože nedochází ke změně cen jízdenek, někoho může stejná cesta vyjít až na dvojnásobek sumy, kterou platil do teď.

Meziměstská jízdenka PID se dá dnes koupit minimálně na 2 pásma, platí po dobu 15 minut a zaplatíte za ní 14-22 Kč (nově od 1.4. sjednoceno na 20 Kč), jízdenka na 3 pásma platí na dobu 30 minut a stojí 30 Kč. S každým dalším pásmem pak roste cena přesně o 10 Kč a doba platnosti jízdenky se zvyšuje o 30 minut. Od 1. 4. letošního roku ale jen do určité časové platnosti.

Na příkladu si ukážeme zásadní rozdíl mezi jízdenkou před 1. 4. a po 1. 4. Pokud jste totiž před změnou potřebovali cestovat například z Kolína do Prahy, tak bylo nutné pro tuto cestu nakoupit jízdenku pro 10 pásem v ceně 100 Kč. Doba platnosti jízdenka před 1.4. je 270 minut, tedy 4,5 hodiny. Vzhledem k tomu, že cesta vlakem z Kolína do Prahy trvá v rozmezí 36-45 minut, pokud budeme brát v potaz rychlíky a spěšné vlaky, mohli jste si na tuto jízdenku sjet do Prahy, vyřídit vše potřebné a ještě se na ni v klidu vrátit zpět. Platnost po dobu 4,5 hodiny byla velmi přívětivá pro takovéto návštěvy hlavního města. Po odečtení cesty vám zbylo něco kolem 3 hodin času na vše potřebné. Navíc tato jízdenka platila a bude platit i na městskou hromadnou dopravu po Praze včetně metra.

Od 1.4.2023 ale dochází ke změně, kdy doba platnosti jízdenky dosáhne svého maxima u 8 pásem v délce 180 minut. Každé další pásmo stejně jako před změnou znamená navýšení ceny jízdenky o 10 Kč, ale platnost jízdenky zůstává na 180 minutách. Při stejné cestě z Kolína dle příkladu nám tak zbyde na vyřízení potřebných věci slabá hodina a půl, za kterou dost možná v hlavním městě nevyřídíme vše, co jsme měli v plánu. Na cestu zpět si tak budeme muset koupit další jízdenku ve stejné hodnotě, tedy v hodnotě 100 Kč. Cesta se nám tak o 100 Kč prodraží a v praxi znamená zdvojnásobení ceny jízdného.

Tyto změny tak ukončí i možnost zakoupit si vícepásmovou jízdenku, která je vždy dražší jen o násobky desetikorun, abychom uměle prodloužili platnost naší jízdenky a měli tak více času, který v Praze či jinde strávíme.

Ke změnám dochází na základě rozhodnutí středočeských zastupitelů ze dne 28.11.2022. Je logické, že zkrácením platnosti jízdenek se kraj snaží takovému využívání jízdenek zabránit a donutit tak cestující, aby si skutečně zaplatili za každou cestu, kterou v rámci regionu spadajícího pod PID podniknou. Pro peněženky těch, kteří ale byli zvyklí takto cestovat, se bude jednat o citelný zásah do jejich rozpočtu.

Kompletní změny, které nás od 1. 4. čekají, jsou samozřejmě k dispozici na webových stránkách dopravního podniku.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz