Hlavní obsah
Názory a úvahy

Ztracenému zbývají dva roky, benzín a nafta budou za 200 Kč: Titulky, které vás mají nalákat

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Plann / Creative Commons / pexels.com

Když se podíváte na internet, najdete tam denně tisíce nových článků, které mají upoutat vaši pozornost. Některé jsou seriózní, jiné jsou jen vábička na prokliky. Čím dál častěji se ale můžete setkat s weby, které si prostě vymýšlejí.

Článek

Tisíce článků denně není nic neobvyklého ani v malém české prostředí. Autoři a celé redakce se snaží přinášet čtenářům objektivní a zajímavé informace. Existují ale weby, které vyloženě staví na lživých či značně zavádějících titulcích. Ty mohou čtenáře šokovat, dokonce někdy i vyděsit. Po rozkliknutí článku se ale dozvíte, že se vlastně o nic vážného nejedná a že obsah článku vůbec neodpovídá jeho titulku.

Takové weby, které se přímo zaměřují na to, aby takto fascinujícími a senzačními titulky přilákaly co největší množství lidí, kteří si takový článek rozkliknou, jsou například aazdravi.cz nebo mix24.cz. Tady se to zavádějícími titulky jen hemží a články všeobecně mají zavádějící styl. Jen pro příklad uvádíme několik takových titulků, abyste měli představu o obsahu těchto webů:

No a teď řekněte, koho by takový poutavý titulek nezaujal. Cíl těchto webů je ale jediný. Vydělat. Čím víc lidí se nechá svést a článek rozklikne, tím víc web vydělá. A s takovým titulkem je to neskutečně jednoduché. Když někde uvidíte články z těchto webů, vyhněte se jim obloukem. Takových serverů ale existuje mnohem více, ne pouze tyto dva, na které jsme vás v našem článku upozornili.

Pak ale existují i serióznější avšak bulvární weby, které se pro zvýšení čtenosti v poslední letech stále více uchylují k podobným typům titulků. Tyto titulky nejsou vyloženě lživé, ale jsou značně zavádějící, v článku se dozvíte, že to bylo myšleno úplně jinak. Ale to už je pozdě. Čas vyhozený čtením takového článku vám již nikdo nevrátí.

Jako jeden příklad za všechny chci uvést článek, který mě v nedávné době pobouřil. Otevřete web a tam na vás svítí šokující informace:

Marek Ztracený je v současné době nejúspěšnějším českým zpěvákem, výhercem ankety Český slavík a zároveň má za sebou tři vyprodané koncerty v pražském Edenu. Když někdo uveřejní článek s takovým titulkem, je jasné, že jeho čtenost bude ohromná. Co vás totiž napadne první, když takový titulek uvidíte. Většinu z nás určitě to, že Marek Ztracený umírá a zbývají mu jen dva tři roky.

Po otevření článku se pak v mnoha odstavcích dozvíte, že to bylo myšleno úplně jinak. Marek Ztracený si dává pauzu, aby se mohl věnovat rodině, protože jeho syn tak za dva či tři roky bude ve věku, kdy ho již rodiče nebudou příliš zajímat, a tak si ho chce ještě užít.

Tento článek serveru Aha není, jak jsem uvedl výše, vyloženě lživý, ale titulek vás dostane. Fanynky Marka Ztraceného budou šílet a proklikávat se článkem, aby zjistily, co že to s jejich idolem je. A takových článku jsou na serverech tohoto typu neskutečná kvanta. No však se jen zkuste podívat.

Novináři si na sebe chtějí takovými články vydělat, ale možná tak trochu zapomněli, že jejich práce by je měla hlavně bavit a měli by svým čtenářům přinášet zajímavé a obohacující informace. Jen tak se totiž na takový web budou vracet.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz