Hlavní obsah
Internet, technologie a elektronika

Nakoupila přes mobil a během pár minut jí zmizely všechny peníze. Stejnou chybu dělají tisíce Čechů

Foto: Shutterstock.com-koupená licence

Online svět se proměnil v džungli, kde se hranice mezi skutečným obchodem a podvodem ztrácí rychleji než kdy dřív. Weby, které na první pohled působí jako důvěryhodné obchody, lákají na obrovské slevy, známá loga a profesionální fotografie.

Článek

Jenže za tímto naleštěným pozlátkem se často skrývá past. Podvodníci dokážou napodobit známé značky tak dokonale, že i zkušený nakupující může snadno naletět. A když si lidé uvědomí, že objednané zboží nikdy nepřijde, bývá už pozdě.

V posledních týdnech zahltil Facebook příval reklam, které slibují desítky procent slev na zboží ze známých obchodů, jako jsou Sportisimo, Tescoma nebo Super zoo. Na první pohled všechno vypadá naprosto důvěryhodně, jenže po bližším zkoumání se ukáže, že jde o propracované kopie vytvořené čínskými podvodníky. Ti využívají identické logo, grafiku i styl komunikace, jaký používají skutečné značky, a navíc kopírují celý design webu.

Zákazníci se tak snadno nechají zmást – obzvlášť když objednávají z mobilu a nemají čas ověřovat adresu stránky. Až poté, co jim místo zásilky přijde prázdné ticho, zjistí, že naletěli. Firmy, jejichž jména byly zneužity, teď čelí stovkám až tisícům stížností denně. Svaz obchodu a cestovního ruchu na situaci okamžitě upozornil Českou obchodní inspekci, provozovatele domén i samotný Facebook, na kterém se tyto podvodné kampaně šíří. V některých případech už byla podána i trestní oznámení.

Podle Luboše Rejchrta ze společnosti provozující síť Super zoo je problém v tom, že podvodníci neustále mění domény, aby se vyhnuli zablokování. Úřady podle něj reagují pomalu a situace se tak jen zhoršuje. „Když se podaří jeden web odstranit, během pár hodin vznikne jiný se stejným obsahem,“ popisuje.

Odborníci se shodují, že jedinou obranou je obezřetnost. Lidé by si měli vždy pečlivě zkontrolovat adresu webu, zvlášť pokud nakupují přes mobil. Každá podezřelá stránka by měla být nahlášena České obchodní inspekci, která přijímá podněty elektronicky. Pokud už dojde ke škodě, doporučuje se obrátit na policii.

Počet podobných podvodů přitom dramaticky roste. Digitální prostředí se neustále vyvíjí a s ním i metody, jakými podvodníci lákají oběti. Svaz obchodu proto apeluje na stát, aby začal jednat. Podle prezidenta svazu Tomáše Prouzy je nepřijatelné, že falešné e-shopy zůstávají aktivní i týdny po odhalení a že Facebook jejich reklamy neodstraňuje.

Navrhuje proto, aby ministerstvo průmyslu a obchodu společně s policií, podnikatelskými svazy a spotřebitelskými organizacemi připravilo legislativní změny, které by umožnily rychlé zablokování prokazatelně podvodných stránek. Protože dokud se tak nestane, bude důvěra lidí v online nakupování dál křehká a pro podvodníky výnosná.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz