Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Jak se stát z učitele soudcem? Staňte se třídním učitelem

Velmi jednoduše bychom mohli říct, že slovo učitel je odvozeno od slova učit a to bude z velké části, kromě výchovného působení, hlavní náplní práce. Třídnímu učiteli přibude ještě i velká část administrativy. Stále častěji se však stává i soudcem.

Článek

Všichni z nás prošli základní školou a také i mnoho z nás si myslí, že ví nejlépe, jak to na základce chodí. A všichni tito odborníci ví nejlépe, co my učitelé děláme špatně a jak bychom to měli dělat lépe. Těmto „odborníkům“ mám vždy chuť předat pomyslné žezlo, aby to vzali alespoň na měsíc za mě a ukázali mi, jak to dělat lépe. Možná s pesimistickým, možná s optimistickým pohledem si myslím, že by mi to žezlo velmi rádi na konci prvního týdne vrátili. Po zkušebním prvním týdny, kdy by zjistili, co práce učitele a k tomu třídního učitele obnáší.

Mnoho lidí by zjistilo, že pracovní doba nezačíná v osm hodin ráno a nekončí ihned po obědě. Sice nás občas můžete vidět odcházet ze školy v době obědu, ale věřte, že nemíříme domů se flákat, ale dále pracovat. Některým z nás se na výuku připravuje lépe doma než v kabinetě, takže doma si odpracujeme bez problému klidně dalších pět hodin i více. A často pracujeme i o víkendu a naše blízké, to již otravuje. Během pracovního dne totiž nepracujeme jen 5 krát 45 minut (někdy čtyřikrát, šestkrát nebo sedmkrát), ale pracujeme i o přestávkách, před výukou i po výuce, jelikož vykonáváme dozor nad žáky, připravujeme si pomůcky a speciální učebny na další výuku v rozvrhu, kopírujeme pracovní listy, sháníme omluvenky a zjišťujeme, kdo z žáků z naších tříd chybí, odpovídáme na zprávy rodičům, vyplňujeme pedagogickou dokumentaci, plánujeme exkurze a výlety, a mezitím se stáváme i soudci při žabomyších válkách žáků a následně i s jejími rodiči. A právě tato poslední věc nás vysiluje a odsává energii pravděpodobně nejvíce. Nechci tím říct, že mě unavuje zajímat se o své žáky, prožívat s nimi jejich strasti i radosti a řešit s nimi problémy, které mají, ale občas ty jejich žabomyší války jsou velmi unavující a bohužel to často nemá řešení. A já se jako třídní učitel v těchto válkách musím stát chtě nechtě soudcem. Bohužel si žáci se svými rodiči myslí, že musím rozhodnout vždy v jejich prospěch a na druhé straně budu nejméně, obrazně řečeno, stínat hlavy. Rodiče často vidí své děti jako andílky, ve všem je obhajují a nedokáži si připustit, že i jejich dítě může udělat přešlap a ve škole se chovat nevhodným způsobem. No a pak tu jsou i takoví, kteří dělají zbytečně z komára velblouda a nebo problémy bagatelizují.

Proto bych tímto chtěla ke všem rodičům vyslat zprávu, i když počítám s tím, že někteří rodiče se v tomto poznají a dotkne se jich to, někteří to přejdou s tím, že jsem další učitel, který si jen stěžuje a někteří s tímto budou souznít. Pokud Vás informujeme poznámkou, zprávou nebo jiným způsobem o nevhodném chování Vašeho dítěte, tak vězte, že si nic nevymýšlíme, opravdu na to nemáme čas, a očekáváme, že se k tomu všichni aktéři postaví čelem a bude se vše řešit s klidnou hlavou, místo toho, aby se všichni navzájem uráželi a vše omlouvali. Uvědomme si, že pravda se dá ohýbat a každý si ji chce upravit podle svého pohledu a ukázat se v lepším světle.

PS: Kdyby mohli rodiče sledovat své děti, jak se ve škole chovají, tak by se někteří velmi divili a své děti nepoznávali. Postavme se k problému čelem a neutíkejme před ním, ale řešme ho jako slušní lidé.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám