Článek
Asistenti pedagoga jsou bezpochyby potřební, ovšem ne vždy jsou učitelům tak platní, jak by bylo třeba. Někdy dokonce spíše škodí. Asistentů je ve školách příliš mnoho – navíc mají asistovat učiteli a ne dítěti.
Myšlenka zařadit do (abychom tak řekli) běžných škol děti s nejrůznějšími znevýhodněními je bezpochyby bohulibá. V severském školství to funguje zcela běžně, takže se žádné dítě necítí vyčleněno stranou od společnosti ani od svých vrstevníků. Ne vždy je však tato myšlenka pojata správně.
Jde o asistenta pedagoga, ne dítěte
I když se v laické mluvě termín „dítě, které má asistenta“ používá vcelku běžně, ve skutečnosti tak úplně nevyjadřuje pravou podstatu celého vztahu učitel–dítě–asistent. Asistent má totiž pomáhat pedagogovi a řídit se jeho pokyny. A co z toho tedy vyplývá?
Oficiální metodické doporučení ke zřízení funkce asistenta pedagoga konkrétně uvádí toto: „Hlavním cílem jeho působení je podpora práce pedagoga při práci se žáky, kteří vyžadují zvýšenou míru podpory ve vzdělávání.“ Rozhodně není jeho rolí za dítě cokoliv vypracovávat apod. A i s tím se bohužel dnes lze na školách setkat.
Na první pohled mohou být všechny strany spokojené – dítě zvládne bez potíží i složitý úkol, dostane dobrou známku a pedagog se mu nemusí věnovat. Zapomíná se ovšem na to, co z toho má samotné dítě. Škola je přece o tom, aby mu předala užitečné znalosti do života, ne o tom, aby si to v ní „jen“ odsedělo.
Co by měl a neměl dělat asistent
Problém nastává ve chvíli, kdy novopečený asistent buď tak úplně přesně neví, co má dělat (byť předtím prošel speciálním školením), nebo s těmi „chudáčky znevýhodněnými dětmi“ prostě soucítí a chce jim pobyt ve škole maximálně ulehčit. V takovém případě si ustanovení o tom, že „asistent pedagoga zajišťuje podporu žáka v dosahování vzdělávacích cílů při výuce a při přípravě na výuku, žák je přitom veden k nejvyšší možné míře samostatnosti“ (zdroj: AsistentPedagoga) vykládá jen velmi volně. Učitel ho poté musí usměrňovat a bránit tak dokonce vzniku možných škod.
Není tedy divu, že mnozí učitelé tvrdí, že asistenty ve výuce nepotřebují a že mnohdy ve vyučování spíše škodí než prospívají. Mnohým se už vznikající chaos znelíbil natolik, že ze školství odcházejí, a další o tom alespoň uvažují. Je tedy otázkou, zda inkluze, která měla vést k celkové lepší vzdělanosti našich dětí, nakonec nepovede k jejímu úplnému opaku.
Jaké zkušenosti máte s asistenty pedagoga?