Hlavní obsah
Cestování

Češi mají v Chorvatsku nelichotivou pověst. Kvůli zesměšňující přezdívce už tam mnozí nevkročí

Foto: dronepicr / Creative Commons / Attribution 2.0

Pláž v Chorvatsku

Pro Čechy je Chorvatsko takřka druhým domovem. Moře, grilovačky, apartmány, vůně borovic a spálená ramena – to všechno tady prostě neodmyslitelně patří k létu.

Článek

Jenže pozor, jak nás vidí ti, kteří nám tohle všechno každoročně servírují? V redakci jsme narazili na přezdívku, která opravdu nezní právě lichotivě. A skutečně vás tak v kavárně u pláže může někdo oslovit. A garantujeme vám, že se u toho zrovna moc usmívat nebudete. A jak tahle přezdívka zní? A vy se u toho možná nebudete úplně usmívat. Ano, „paštikáři“. A ne, není to myšleno jen jako roztomilá srandička.

Kdo je paštikář a proč zrovna my?

Slovo „paštikář“ se totiž v Chorvatsku vžilo jako označení pro české turisty, kteří si na dovolenou vozí vlastní jídlo. A že bývají často opravdu vybavení – v batohu u nich najdete nejen paštiky, ale také instantní polévky, konzervy nebo chleba. Zkrátka celý Lidl v kufru. A zatímco si my myslíme, že šetříme a jsme praktičtí, místní to často vidí jako neochotu utrácet a možná i pohrdání jejich jídlem. A to se jim samozřejmě nelíbí.

Když si k tomu přičtete další „typicky české“ zvyky – například obsazování lehátek hned po rozednění nebo deky rozložené přes půl pláže či vlastní pípu u stanu (ano, i to už jsme na cestách zažili), nemůžete se divit, že nás v zahraničí právě nemilují. Není tedy divu, že nás kromě „paštikářů“ někdy označují i jako pivožrouty nebo nájezdníky s igelitkama.

Na Jadran? Možná už ani ne

Ovšem tohle „paštikáření“ může být do cest do Chorvatska už jen takovou příslovečnou třešničkou na dortu. Letošní sezóna v téhle oblasti je totiž poznamenaná mimo jiné i výrazným zdražením služeb i potravin. A není to jen nějaká cestovatelská latina – podle údajů chorvatského statistického úřadu vzrostly ceny v odvětví cestovního ruchu (tedy například ubytování, restaurace a další služby) meziročně o přibližně 9 %.

Řada místních obyvatel i spotřebitelů dokonce organizovala na počátku roku bojkot supermarketů, a to kvůli cenové neúnosnosti některých položek. Příliš to ale nepomohlo. A je tedy docela dobře možné, že Češi už do míst, kde jim nehezky nadávají a navíc je mají za obtížné vysavače i peněženky, prostě chtít jezdit nebudou.

Jak se na tuhle přezdívku díváte vy? Připadá vám vtipná, nespravedlivá, nebo na ní něco je?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz