Hlavní obsah
Obchod a průmysl

Dodavatelé energií za nečestné jednání platí milionové pokuty. Naletí jim spousta Čechů

Foto: Depositphotos

Peníze s topením v pozadí

Když si člověk myslí, že už ho při vyúčtování energií nemůže nic překvapit, realita ho rychle srovná do latě.

Článek

A rozhodně to nepíšeme jen tak. V posledních měsících totiž přibývá případů, kdy dodavatelé energií tahají z lidí peníze neprávem – a úřady už toho mají, jak se říká, dost.

Energetický regulační úřad (ERÚ) si totiž na dodavatele pořádně posvítil a jen za loňský rok jim napařil pokuty za víc než 14 milionů korun. Že jste překvapení? Měli byste být. To je skoro o polovinu víc než rok předtím. Firmy jako by zapomněly, že zákazník není dojné tele – a že si k němu rozhodně nemohou dovolit cokoliv.

Co konkrétně bylo špatně

Výčet prohřešků, které ERÚ pokutoval, se může běžným zákazníkům hodit jako varování před tím, s čím by se mohli při odběru energie setkat. Často bylo trestáno třeba nedodržování smluvních podmínek, opožděně dodané vyúčtování nebo porušení fixovaných cen. V nejhorších případech se dokonce stalo, že firma vůbec neposlala zákazníkovi fakturu, což si samozřejmě také nesmí dovolit.

Na celý tenhle chaos navíc takříkajíc dojel i jeden konkrétní hráč – firma Lidová energie. Ta si nabrala během svého krátkého působení na našem trhu tolik prohřešků, že jí úřad rovnou sebral licenci. Tím skončila její činnost na trhu a zákazníci si museli hledat jiného dodavatele. Někteří se sice na ERÚ zlobili, ale vlastně neoprávněně. Na našem trhu si opravdu nemůže dělat kdo chce co chce. Kde by potom byla nějaká ta ochrana zákazníka?

Bránit se můžete, když se vám něco nezdá

Možná jste si sami někdy říkali: „Tohle vyúčtování nějak nesedí, ale co nadělám… Vždyť já tomu vlastně vůbec nerozumím.“ Jenže pravda je taková, že se bránit můžete – a měli byste.

  • Prvním krokem je reklamace u samotného dodavatele. Ten ji musí vyřídit do 15 dní a pokud to nestihne, musí vám platit kompenzaci za každý den zpoždění, jak uvádí Seznam Zprávy.
  • Jestliže nebudete s řešením od dodavatele spokojeni, můžete podat stížnost rovnou k Energetickému regulačnímu úřadu. Pokud tady zjistí, že dodavatel vážně pochybil, zahájí proti němu řízení.

Ale čím dřív se ozvete, tím větší je šance na úspěšné vyřízení vaší žádosti. Takže pokud vám přijde faktura, která vám nedává smysl, neodkládejte to – mohli byste přijít o spoustu peněz.

Jak byste na špatné vyúčtování energií reagovali vy?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz